מבוא

עמוד:9

9 מי הזיז את היהדות שלי ? 5 בנקודה זו בכך שהיא לעולם גילוי של כל פרט כתרבות פרטית . אנו נוגעים באחד המאפיינים של השיח החדש : זהו שיח שזנח את 6 העיסוק התאורטי והמכליל ודבק בהתנסות, בתרגול ובפרקטיקה . ההתנסות היא לעולם פרטית ועל כל יחיד לעבור את תהליך הלימוד באופן אישי . שיח של התנסות פרטית המכֻוונת כלפי החיים אופייני 7 המסורות הללו שבות לחכמות המזרח ולמסורות מערביות עתיקות . אל התרבות המערבית העכשווית בתיווכן של תאוריות ופרקטיקות פסיכותרפויטיות . המאפיינים התרפויטיים הממלאים את התרבות העכשווית חורגים מתחום הפסיכולוגיה המקצועית והמדעית . מדובר בשילוב אקלקטי של פסיכולוגיה פופולרית, טכניקות של "אימון", תורות מן המזרח המתורגמות לשפת הפסיכולוגיה ועוד . השיח הפסיכותרפויטי העכשווי קשור קשר הדוק לתרבות העידן החדש ולאתוס השינוי העצמי העומד במרכזה . תנועת העידן החדש החלה להתגבש בארצות הברית ובאירופה בשנות ה – 70 של המאה ה – 20 . בשנים האחרונות תרבות זו חודרת מן השוליים למרכז החברה גם בישראל, ולאחרונה גם לקבוצות ויחידים מקרב החברה 5 . מולינו, שם, עמ' 20 . 6 . ראו עתה גם תומר פרסיקו, "רוח קדם : על תהליך הפיכתה של הדת בזמננו לאתיקה", תיאוריה וביקורת ,43 חורף ,2014 עמ' 131 - 142 . דבריו של פרסיקו מקבילים במידה רבה לתהליכים שאחריהם התחקיתי בספר זה . וכך כתב שם : "הרוחניות העכשווית - הניו – אייג' - היא ביטוי המוני לתפיסה דתית חדשה, לדתיות פרטית וטרנספורמטיבית [ . . . ] מדובר בהפיכתה של הדת לאתיקה, כלומר ל'דרך רוחנית' שמטרתה לחולל טרנספורמציה בעלת משמעות תרפויטית או סוטריולוגית ( גאולית ) בחייו של הפרט . בתהליך שאנו עדים לו, חיי הדת הולכים וחורגים יותר ויותר מהעניין בדוקטרינה, בטקס ובחוק, והמוקד עובר לחיים - ולדרך הנכונה לחיותם" ( שם, עמ' 132 ) . 7 . ראו טענתו של אדו ( Hadot ) כי גם הפילוסופיה המערבית העתיקה הייתה מדריך לחיים : פייר אדו, מהי הפילוסופיה העתיקה , תל אביב : אוניברסיטת תל אביב, תשע"א .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר