פתח דבר

עמוד:12

12 | לשון שנייה באוכלוסיות שונות בישראל : הערכה, התערבות וקידום לשוני הספר כולל גם התייחסות ללומדים מבוגרים . בספר יש גם פרק המביא תיאור מחקרים שבהם נעשה שימוש ב"פיגום" כחלק מתהליך התערבות המסייע לתלמידים להפיק שיח לכיד ומאורגן בלשון היעד וגם בלשון האם, וכן מחקר המתמקד בקידום יכולות הקריאה . אם כן, הספר מקנה למורי השפה שיטה מדויקת, שבאמצעותה יוכלו לאמץ דרך אחרת, מוכחת אמפירית, להוראה ולהערכה תקשורתית ומכוונת מטרה, המאפשרת לקדם באופן אופטימלי את תלמידיהם בלשון השנייה . תרומתו של הספר ניכרת בכמה היבטים . אלו באים לידי ביטוי בהצעות הפדגוגיות והדידקטיות שבו ובניתוח הדוגמאות ; בעצם המחשת השימוש במתודולוגיית ההתערבות הממוקדת כחלק בלתי נפרד מהוראת הלשון השנייה בארץ ובאישוש יעילותה המחקרית ; בשימוש בממצאי ההערכה כתשתית לתוכנית התערבות לקידום לשוני של התלמידים ; בהבחנה בין יכולות דקדוק לאוריינות ; ובמתן הוראה מדויקת, מושכלת, מוגמשת ומדורגת בהוראת לשון שנייה ובהערכתה בהקשר . הספר מאיר את חשיבותו של המורה כחוקר וממחיש את הידע הנרחב, את התושייה, את הגמישות המחשבתית ואת היכולת לפתור בעיות בזמן אמיתי - כישורים הנדרשים ממורה השפה לצורך הוראה יעילה ואיכותית . ראוי להשתמש בו כמקראה בהכשרת מורים בחוגים להוראת עברית ולהוראת אנגלית כלשון שנייה בישראל וגם בהשתלמויות ובלימודים לקראת תארים גבוהים למורי שפה ולאנשי חינוך . חלק מן המחקרים המוצגים בסוף השער הראשון של הספר ולאורכו של השער השני נערכו ויושמו על ידיי, ואחרים נערכו בהנחייתי במסגרת תוכניות התואר השני במכללת לוינסקי לחינוך . בסיום הספר מובא מילון מושגים לנוחות הקורא .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר