פתח דבר

עמוד:11

פתח דבר | 11 הממצאים העולים מן המחקרים בספר מצביעים לפיכך על הנחיצות הדחופה לשינוי אופן ביצוע ההוראה וההערכה הלשונית בארץ, לכן אני קוראת בספר זה ללמד שפה ולהעריכה בהקשר של שיח טבעי, ובעיקר ליישם תוכניות התערבות מדויקות וקצרות מועד כחלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה . חזון זה אני מבקשת לאושש באמצעות מגוון מחקרים המושתתים על השיטה : במקום הערכה לצורך מתן ציון בסיום יחידת הלימוד – שימוש בנתוני ההערכה כתשתית למיפוי ולקידום מדויק, מדורג ואיכותי של אוכלוסיית התלמידים לפי צורכיהם . בכך ממחיש הספר הוראה לשונית ארוכת - טווח, ייעודית לאוכלוסיית התלמידים, אשר שמה אותם במרכז תהליך הלימוד במקום למקם את תוכנית הלימוד בראש סדר העדיפויות . יש חשיבות מתודולוגית גם לבחירת הסוגה שבאמצעותה מוערכת השפה, ולאמצעים הדקדוקיים והרטוריים המאפיינים סוגה זו ( - Berman & Nir Sagiv, 2004 ) . במחקרים המתוארים בספר, שכאמור מושתתים על עקרונות השיטה, נעשה לרוב שימוש בנרטיב אישי מעצם היותו ראשוני ומוכר ועל כן מאפשר ללומד השפה להפיק בלשון היעד שיחה קולחת, שעקרונותיה ברורים ואינטואיטיביים ( 1994 Berman & Slobin, ) . בספר מוצגים גם מחקרים המעריכים את יכולות התלמידים להפיק בלשון היעד מבע עיוני ( אקספוזיטורי ) , הדורש חשיבה מופשטת ושימוש בלשון גבוהה ( 1994 Britton, ) . הערכת הלשון השנייה המוצגת בספר זה נעשית בעיקר דרך כתיבה, שכן השיח הכתוב מאפשר להפיק שפה, לתהלך ולעבד אותה בקצב איטי מזה המאפיין את דרישות השיח הדבור ( 1999 Strömqvist & Wengelin, ) . באמצעות הכתיבה יכולים התלמידים להפיק טקסט יציב ( 1987 Chafe & Danielewicz, ) וגם לבקר, לשכתב ולערוך אותו, שלא בזמן אמיתי ( 1981 Flower & Hayes, ) . יציבותה של הכתיבה ( 1989 Halliday, ) מאפשרת תהליכי עריכה ושכתוב, ובכך – שליפה של פריטי מילון ושל מבנים לשוניים מורכבים ומדויקים מעבר למאגר היומיומי ( 1981 Flower & Hayes, ) והפקה של מבנים תחביריים דחוסים וארוכים ( 2002 , . Ravid et al ) . המחקרים המוצגים בשער השני של הספר פועלים על פי עקרונות השיטה ומיישמים אותם הלכה למעשה בהוראה ובהערכה של לשון היעד על ידי בניית תוכנית התערבות ייחודית, אינטנסיבית וקצרת מועד בהתאם לקשיים שמופו ובעצם ההוראה של תוכנית ההתערבות בכיתה . השיטה מתוארת בספר במגוון מחקרים שנערכו במסגרת הבית ספרית בקרב תלמידים מגילים שונים, ועם זאת

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר