פתח דבר

עמוד:10

10 | לשון שנייה באוכלוסיות שונות בישראל : הערכה, התערבות וקידום לשוני שגיאות ) , של יכולות אוריינות ושל ארגון הטקסט, ומעריכם בהקשר של שיח טבעי ( 2002 Berman & Verhoven, ) . הערכת יכולות התלמידים מתבצעת הן באופן כמותני - סטטיסטי באמצעות מחוון מדויק הן על ידי הערכה איכותנית באותם ממדים . שילוב הניתוח הכמותני והאיכותני גם יחד מקנה תמונה עשירה לגבי הידע הלשוני של התלמידים ( 2008 Creswell, ) . עם זאת ההערכה הלשונית היא שלב מיפוי ראשוני בלבד בשיטה התהליכית המוצגת בספר . ממצאי ההערכה המנותחים בהקשר טקסטואלי נועדו לשמש בסיס לגיבוש תוכנית התערבות מדויקת וקצרת מועד, המושתתת על קשיי התלמידים . ההתערבות החינוכית המוצעת היא מתודולוגיה מוכרת הבאה לידי ביטוי במטרה לקדם באופן ממוקד ומושכל את יכולות החשיבה, ההתנהגות והלימוד אצל התלמיד בהתאם למטרות ברורות מוגדרות מראש ( & Willson Rupley, 2011 ) . בספר זה היא מיושמת ומפורטת במגוון מחקרים בהוראת שפה . הספר מעלה את חשיבות הוראת הלשון השנייה בהקשר של שיח טבעי, שכן לא ניתן לקנות שליטה בשפה חדשה ולהפנימה ביעילות ללא חשיפה מרובה אליה וללא תרגול השימוש בה במשלבי לשון מגוונים ובהקשרי שיח דבורים וכתובים . בד בבד ממחיש הספר את מהותה של ההערכה בהקשר טקסטואלי ( Ravid, 2004 ) , כזו המאפשרת מיפוי מדויק של מכלול יכולות הדקדוק, האוריינות והשיח של הלומד ואת איתור קשייו ( 2006 Alfi - Shabtay, ) . החידוש נובע מכך שמעטים המחקרים המעריכים לשון שנייה בהקשר של שיח ( - Bardovi Harling, 2000 ; Kupersmitt, 1999 ; Kupersmitt & Berman, 2001 ) ; זאת לעומת שכיחות ההערכה בהקשר טבעי במחקרי התפתחות בלשון האם ( Berman, 2004 ; Berman & Nir - Sagiv, 2004 ; Berman, & Verhoeven, Ravid, 2004 ; 2002 ) . הרציונל לספר נובע מממצאים מדאיגים של מחקרים אמפיריים, המוצגים בסוף השער הראשון ובתחילת השער השני . המחקרים מעריכים בהקשר טקסטואלי ובהתאם לעקרונות מחוון המודל את יכולות השפה, האוריינות והשיח של תלמידים בלשון השנייה ( אנגלית או עברית ) , ומשווים את אותן יכולות אצל תלמידים מאותו רקע, אך משכבות גיל שונות ( ט', י', י"א, י"ב ) . ניתוח הממצאים חושף תמונה מדאיגה, שלפיה אין הבדל מובהק סטטיסטית בין שכבות הגיל, ואין התקדמות משמעותית ביכולת התלמידים להפיק שיח תקין, עשיר, תקשורתי וקוהרנטי בלשון היעד ( אנגלית או עברית ) . כלומר ידע לשון שנייה המוערך באופן מדויק ובהקשר טקסטואלי – איננו משתפר דיו עם השנים במסגרת ההוראה הבית ספרית .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר