|
עמוד:13
דרור איסר | 13 האפשר אל האמת להפריך את התיאוריה הזו . הפילוסוף האנגלי בן המאה ה- 19 , ג'ון סטיוארט מיל, הנחשב להוגה הליברלי המשפיע ביותר במאה ה- 19 , מנה בספרו "על החירות" משנת 1859 שלוש סיבות מדוע עלינו להקשיב גם לדעות שאנחנו לא בהכרח מסכימים איתן, הווה אומר, דעות מיעוט, דעות שנוטים להשתיקן . 1 . ייתכן שדעת מיעוט ואף דעת יחיד נכונה . אדם המכחיש קביעה זו מחשיב עצמו למעשה כאדם החסין מפני טעות, והרי ברור כי איש אינו חסין מפני טעות . אנחנו לעולם לא באמת יכולים להיות בטוחים ב- % 100 שהדעה הרווחת ( דעת הרוב ) נכונה . עלינו תמיד לקחת בחשבון שטענה מסוימת עשויה להתברר כנכונה גם כאשר רק אדם אחד תומך בה . 2 . גם אם דעת המיעוט היא מוטעית ביסודה, ייתכן בהחלט כי יש בה גרעין של אמת . ייתכן בהחלט כי חלקים מסוימים מדעת המיעוט נכונים . ובמצב כזה, תומכי דעת הרוב יכולים ללמוד ולהשכיל מהטיעונים שאותם מעלים תומכי דעת המיעוט, זאת מפני שבהתנגשות בעת עימות בין טיעוני דעת הרוב ובין טיעוני דעת המיעוט האמת המזוקקת נחשפת ומתחדדת, וכך שני הצדדים יוצאים נשכרים . מיל אף הדגיש כי “דעת הרוב בכל נושא שהוא רק לעיתים רחוקות היא האמת כולה ולעיתים קרובות מאוד אכן 4 יש בדעת המיעוט חלק מן האמת . ” 3 . גם במצב שדעת המיעוט היא שקרית ומוטעית לחלוטין ואין בה ולו קורטוב של אמת, עדיין חשוב להשמיע דעה זו . עדיין ישנו ערך להתנגדות לדעת הרוב . שהרי ללא כל ויכוח וללא כל התרסה 4 ג’ון סטיוארט מיל, על החירות, מאנגלית : אהרן אמיר, ירושלים : הוצאת שלם, ,2006 עמ’ 63 .
|
|