מודלים להוראת החינוך הגופני

עמוד:13

פרק ראשון : חינוך גופני - תוקף סביבתי, מודלים להוראת המקצוע ואתגרי התקופה | 13 האקדמית והמקצועית ברחבי העולם עקב תרומתם לקידום ההוראה והלמידה בחינוך גופני ; הטעם השני, לכל מודל רציונל הוראתי, המסביר מדוע הוא נחוץ ומהם היבטי ההוראה והלמידה שאפשר להשביח ביישומו בשיעורי חינוך גופני ; הטעם השלישי, המודלים האלה שונים זה מזה בתכנים ובנושאי הלמידה, ולכן משלימים זה את זה ומאפשרים לכל מורה ומורה לחינוך גופני לצקת תכנים מגוונים לשיעוריהם ; הטעם הרביעי, כל ארבעת המודלים הם נתמכי ראיות ( evidence - based ) , ומחקרים כמותיים, ובעיקר איכותניים, תמכו ביעילותם בשיעורי החינוך הגופני . ממצאיהם חשפו את יכולתם של מורים לחינוך גופני לקדם תהליכי למידה מוטורית, קוגניטיבית, חברתית ורגשית בקרב תלמידים במסגרת שיעורי החינוך הגופני הנלמדים בבית הספר . הנחות המודלים האלה מבוססות על איסוף נתונים שיטתי, על ניתוח הנתונים ועל הסקת מסקנות . הנתונים נאספו בשיעורי חינוך גופני בקרב תלמידים הלומדים על פי תוכניות הלימודים בחינוך גופני, ובכך הם מחזקים את האותנטיות של השימוש בהם . נתונים אלו מאפשרים למורים לחינוך גופני להבין את המתרחש בשיעורים הלכה למעשה, להסביר את התנהגות התלמידים במהלכם ולנבא אירועי למידה עתידיים . אם כך, בעזרת מודלים אלו המורים לחינוך גופני יכולים לצקת תוכני למידה המתאימים לשלב ההתפתחותי של התלמידים, לרמת המיומנות שלהם ולהעדפתם סוג מסוים של פעילות גופנית . שני טעמים לבחירתנו במונח מודל הוראה . הטעם הראשון הוא שהגדרת המונח מודל במדע היא ייצוג תאורטי של מערכת מורכבת, שמטרתו לחקות את המערכת המורכבת בהיבטים המהותיים שלה . המודל אינו מתאר כל תופעה במערכת, אלא רק היבטים מוגדרים ומצומצמים שלה . המודל מבוסס על קירוב של המציאות בדרך של הפשטה, איחוד ישויות והתעלמות מגורמים שהשפעתם אינה מהותית . יעילות המודל נבחנת באותם תבחינים ( קריטריונים ) שבהם נבחנת תאוריה מדעית : יכולתו להסביר תופעות שנצפו בעבר ויכולתו לנבא תופעות שיתרחשו בעתיד ( ראו 2011 , . Thomas et al ) . הטעם השני הוא שהמונח מודל בתחומי ההוראה והלמידה הוא תוצר המתבסס על שילוב של כמה תאוריות המחזקות את הרציונל שלו ואת השימוש בו ( Kirk, Metzler, 2011 ; 2010 ) . שילוב התאוריות אינו מקרי, והוא מוסבר ברציונל של כל אחד מהמודלים, המחזק בעצמו את מטרות המודל ואת יעדיו . השגת המטרות והיעדים האלה ניתנת לבחינה, ותוצאותיה יכולות לחזק את יסודות המודל או להציע רעיונות חדשים לקידום הוראת החינוך הגופני בבתי הספר .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר