מבוא

עמוד:8

8 | חינוך גופני אחר : מודלים להוראת המקצוע מבנה הספר בספר שישה פרקים . הפרק הראשון מציג את הרציונל לכתיבת הספר, ומנמק מדוע אנו נדרשים לדון בתוקף הסביבתי של החינוך הגופני בעת הזאת דווקא . הפרק מציג גם כמה מאתגרי המקצוע הבולטים ומספק רקע קצר על החינוך הגופני ועל תוכניות ההכשרה להוראת החינוך הגופני בישראל . הפרקים השני עד החמישי מציגים את ארבעת המודלים : מודל הבנת המשחק ( פרק שני ) , מודל החינוך לספורט ( פרק שלישי ) , מודל החינוך לאורח חיים בריא ( פרק רביעי ) ומודל החינוך לתנועה ( פרק חמישי ) . כל פרק מגדיר את המודל שהוא עוסק בו, מציג את הרציונל לפיתוחו, מתאר את רכיביו, סוקר מחקרים שבדקו היבטים מגוונים של יישום מודל ההוראה הזה, בוחן את יתרונותיו ואת מגבלותיו ומציע כמה המלצות ליישום המודל למורים לחינוך גופני ולמרצים המלמדים מיומנויות תנועה בתוכניות להכשרת מורים לחינוך גופני . נוסף על כך, בפרקים הדנים במודלים מוצגות כמה דוגמאות למטרות הוראה ולמשימות הניתנות לתלמידים, משימות שכל תלמידה ותלמיד יכולים למלא לא רק במסגרת השיעורים לחינוך גופני, אלא גם במהלך ההפסקות שבין השיעורים בבית הספר ובמסגרות שמחוצה לו . הפרק השישי בוחן את יישום המודלים הן בשיעורי החינוך הגופני בבית הספר הן בתוכניות להכשרת סטודנטים להוראת החינוך הגופני, ומציע חלופה להוראת המקצוע הן בבתי הספר הן במכללות להכשרת מורים . למי מיועד הספר ? ארבעה מעגלים של קוראות וקוראים יכולים להפיק תועלת מהידע התאורטי והיישומי על ארבעת המודלים ומשיקולי הדעת בדבר היישום שלהם . המעגל הראשון - מרצים ומרצות המלמדים קורסים עיוניים ומעשיים בתוכניות הכשרה להוראת החינוך הגופני ; המעגל השני - סטודנטים וסטודנטיות הלומדים בקורסים האלה ; המעגל השלישי - מורים ומורות לחינוך גופני המלמדים בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובבתי הספר התיכוניים ; והמעגל הרביעי - קובעי המדיניות בתוכניות להכשרת סטודנטים להוראת החינוך הגופני, שלהם השפעה רבה על קביעת המטרות ויעדי ההכשרה, תכניה ומשכה . אנו קוראים בעיקר לקובעי המדיניות בתוכניות להכשרת סטודנטים להוראת החינוך הגופני, להביא בחשבון את המאפיינים הייחודיים של כל מודל ולהציע קורסים עיוניים ומעשיים שיחשפו את הסטודנטים להוראה לידע התאורטי והיישומי הרלוונטי לכל מודל . לטענתנו, על מעצבי תוכניות הלימודים להכשיר

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר