מבוא

עמוד:7

מבוא | 7 להוראת החינוך הגופני להתמודד עם אתגרי השעה, כמו חינוך לאורח חיים פעיל ובריא וחינוך לתרבות הספורט . יישום המודלים יאפשר גם לתלמידים לראות במקצוע החינוך הגופני מקצוע רלוונטי התורם להתפתחותם האישית ומאפשר להם להתמודד עם אתגרי העת הזאת, ובהם אורח חיים יושבני וצפייה ממכרת במסכים למיניהם . זאת ועוד, יסודותיו של כל אחד מהמודלים עשויים לשרת את התלמידים גם מחוץ למסגרת השיעור בניסיונם לאמץ הרגלים של פעילות גופנית קבועה, מתונה ומבוקרת . יש לראות אפוא במודלים להוראה כלי עבודה היכולים לסייע למורה לחינוך גופני להוציא לפועל מערכי שיעור, יחידות הוראה מתפתחות ותוכנית הוראה שנתית . טענה נוספת שאנו טוענים בספר זה היא שכל מורה לחינוך גופני יכול לבחור את המודל שברצונו ליישם, ובמקרים מסוימים גם התלמידים יכולים לבחור במודל המועדף עליהם . עקרון הבחירה מבטא את השקפתנו שהחינוך הגופני צריך להילמד בבתי הספר בדרכים מגוונות בדגש על מודל הוראה אחד או יותר . וביתר פירוט, מאפיינים של תוכנית לימודים מסוימת בחינוך גופני, הנלמדת בבית ספר אחד, יכולים להיות שונים ממאפייניה של תוכנית הלימודים בבית ספר אחר . יתרה מזו, גם מורים המלמדים חינוך גופני באותו בית ספר יכולים לבחור מודלים שונים להוראת המקצוע . הן המורים הן התלמידים עשויים להפיק תועלת מגיוון זה בהוראת המקצוע . ניתוח התמורות הטכנולוגיות והתרבותיות בעת הזאת מחזק את ההנחה הזאת . כפי שנראה בהמשך, המודלים צמחו מתוך תפיסות עולם אחרות ומתוך צרכים שונים ומגוונים . מכאן שאין חינוך גופני אחד לכול, אלא חינוך גופני המתאים את עצמו לתלמידים, לקהילה המקומית ולחברה . במילים אחרות, המודלים המתוארים בספר הזה יחשפו את הקוראים למגוון נושאי לימוד ופעילויות גופניות, שמהם הם יוכלו לבחור את הפעילות הגופנית המתאימה להם ביותר . מבחינה זו, החינוך הגופני לא נועד לקדם מטרה מרכזית אחת בלבד, כמו טיפוח כישורים ספורטיביים - תחרותיים, כפי שהיה נהוג בעבר, אלא גם להקנות מיומנויות תנועתיות, ידע והבנה, וכן להקנות הרגלי פעילות גופנית שישרתו את התלמידים במהלך לימודיהם וגם לאחר מכן בהמשך חייהם . כמו כן החינוך הגופני מקנה אוריינות תנועתית והכרת הגוף ומפתח מודעות לתנועתו של הגוף במרחב האישי והכללי . הקול האמור לעלות משיעורי החינוך הגופני הוא שהמקצוע הזה חיוני כי הוא תורם להתפתחות האדם, ותלמידות ותלמידים יפיקו ממנו תועלת אחרת ושונה מהתועלת שהם יפיקו ממקצועות אחרים הנלמדים בבית הספר .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר