תתגשמנה כל התקוות - האומנם?

עמוד:14

14 יואל יהודה לנגה 41 הקפיד הראי"ה להצניע את של הראי"ה לרב מקובסקי ומעדויות שפרסם הרב מימון הקשר הזה כחלק מתפיסתו שהדור עדיין אינו בשל לחידוש הסנהדרין . בסעיף הבא נראה כיצד גישתו המסויגת של הראי"ה גרמה להוגה נוסף לחזור בו חלקית ולצמצם את חזון הסנהדרין שלו . הרב אהרן מנדל בהר"ן הרב אהרן מנדל בהר"ן הכהן 42 נולד בטבריה בשנת תרכ"ו . לאחר שנדד כמה שנים בין ערי אירופה והתרשם ממצב הרבנות שם הגיע בשנת תרנ"ז לקהיר, והתמנה לרב הקהילה האשכנזית שם . פעילותו בנושא הסנהדרין החלה בשנת תרס"א, כאשר החל את פעילותו להקמת בית הדין הגדול, בפרסום קול קורא תחת הכותרת "אגודת הרבנים", 43 ונמשכה עד למותו בשנת תרפ"א . יש לציין שהרב בהר"ן היה לא רק נאה דורש אלא גם נאה מקיים, ובשונה מרוב ההוגים פעילותו לחידוש הסנהדרין לא הייתה רק הגותית אלא גם מעשית . במסגרת זו לא נוכל לעסוק במכלול פעילותו בנושא הסנהדרין, ורק נצביע על נקודות ציון מרכזיות המתאימות לדפוס ההתפכחות . לאגודת הרבנים שהרב בהר"ן ניסה להקים נועדו כמה מטרות גלויות ומטרה נסתרת אחת עיקרית . המטרות הגלויות היו : יצירת קריטריון אחיד לסמיכה לרבנות, הכרעה בוויכוחים בין רבנים וקהילות ובין שוחטים ושאר כלי קודש, הכרעה בסוגיות הלכתיות כבדות בהדגשת שאלות של טכנולוגיה חדשה, וחיזוק לימוד השפה העברית . כלי העבודה העיקרי של האגודה נועד להיות קונגרס שנתי של רבנים . לקראת הקונגרס הזה יתפרסמו שאלות כדי שהרבנים יוכלו להכין תשובות לדיונים, ובסופם תיקבע הלכה על דעת כל המשתתפים . כן יוכרעו בכינוס זה שאלות בוערות . ראמ"ב הקדים רפואה למכה והדגיש שאין לו שום כוונה לשנות את התורה, וכל כוונתו לחזק את מעמד הרבנות וההלכה . רבן יוחנן בן זכאי ביבנה ( עמ' 275 - 276 ) כמפעל שמטרתו להיות בסיס לשלב אחר שהראי"ה נמנע מלתת לו שם . השני הוא בנאום התודה של הראי"ה לאחר בחירתו ( עמ' 304 - 305 ) , שבו הוא מתלבט בשאלת ברכת שהחיינו על בשורת המינוי, כאשר המינוי אינו שלם עד להקמת סנהדרין בעת הגאולה . והשלישי בוויכוח עם הרב טיקוצ'ינסקי, שהתנגד אפילו למינוי מועצת רבנות בת כ"ג חברים כמניין סנהדרין קטנה . עולה אם כן, שהראי"ה נמנע מלהגדיר את הרבנות הראשית כיסוד לסנהדרין, ורק ציין את היותה תחנה בדרך ולא השגת יעד של ממש . 41 הרב י"ל מימון תיאר את הקשר שראה הראי"ה בין הקמת הרבנות הראשית לחידוש הסנהדרין במאמרו "לתולדות הרעיון של חידוש הסנהדרין", סיני ל ( תשי"ב ) , עמ' א - ח . 42 סקירה מפורטת של תולדות חייו של הרב בהר"ן אפשר למצוא בפתיחת ספרו יד ראם ( לעיל הערה 1 ) , עמ' 13 - 29 . 43 כרוז זה עם התגובות עליו פורסמו תחילה בספר כנסת הגדולה, ירושלים ה'תרס"א, ונדפסו שנית בספר יד ראם .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר