תתגשמנה כל התקוות - האומנם?

עמוד:6

6 יואל יהודה לנגה 2 כידוע, אף לא אחת מיוזמות הקמת הסנהדרין הבשילההמזרחי, הרב י"ל מיימון . לכדי הקמת סנהדרין בפועל . יתרה מכך, כל הכותבים שניתן לעמוד על כתיבתם לאורך זמן הבינו עם הזמן שרעיונותיהם אינם ניתנים להגשמה, וחזרו בהם לפחות חלקית מרעיונותיהם . במאמר זה בכוונתי לסקור את רעיון הקמת הסנהדרין בהגותם של הוגים אלה ולהצביע על הדפוס של נסיגה מרעיון הקמת הסנהדרין . הראי"ה קוק לפני עלייתו ארצה 3 נכתבהטקסט הקדום ביותר בנושא חידוש הסנהדרין שניתן לשייך לציונות הדתית 4 מדובר במאמר שפורסם בשני חלקים בעיתון הדביר בידי הראי"ה קוק בשנת תרנ"ח . 5 תחת הכותרת "על הציונות" . בשולי המאמר מציינת מערכת העיתוןבשנת תר"ף שהמאמר נכתב כ"ב שנה קודם לכן, בראשית ימי התנועה הציונית, ו"הפרקים הקודמים 6 נאבדו" . באותה תקופה התפרסם בעיתון המליץ מאמר של משה לייב ליליינבלום, 2 מאמריו של הרב י"ל מימון שנכתבו בתקופה שבה עדיין ציפה לחידוש הסנהדרין בפועל הופיעו תחילה בעיתון הצופה ובכתב העת סיני וכונסו על ידו בשינויים מועטים בספרו חידוש הסנהדרין במדינתנו המתחדשת, ירושלים תשכ"ז . 3 שני קשיים קיימים בביטוי זה : האם ניתן לדבר על ציונות דתית לפני הקמת המזרחי בתרס"ב, והאם הראי"ה קוק, שלא היה חבר המזרחי ואף ניסה לפעול בשיתוף פעולה עם אגודת ישראל, יכול להיחשב ציוני דתי . לגבי ראשית הציונות הדתית, המרחיבים, למשל י' שלמון, "'היהודי החדש' במחשבה הציונית- דתית", ישראל 17 ( תשע"א ) , עמ' 239 - ,257 מדגישים ששורשי הציונות הדתית נעוצים כבר בתקופת מבשרי הציונות, שרבים מהם היו רבנים . לעומתם המצמצמים, כמו ד' שוורץ, "מראשית הצמיחה להגשמה", בתוך א' כהן וי' הראל ( עורכים ) , הציונות הדתית : עידן התמורות, ירושלים תשס"ד, עמ' 25 - ,26 סבורים שאין ציונות דתית מובחנת לפני הקמת המזרחי וקבלת ההכרעה בדבר שיתוף פעולה עם מי שאינם שומרי מצוות . אלה ואלה בוודאי מודים ששורשי ההגות הציונית דתית נטועים בתקופה שלפני הקמת המזרחי, ולכן יש לראות בהגותם המוקדמת של הוגים שליָמים יזדהו עם הציונות הדתית חלק ממשנת הציונות הדתית . ספציפית לגבי הראי"ה קוק אכן הוא לא היה חבר במזרחי, ואף ניסה להקים גוף מקביל בשם דגל ירושלים, אך נדמה שמוסכם על כל החוקרים שהגותו של הראי"ה היא חלק מהגות הציונות הדתית, ולכן ראוי לדון בה כאן . 4 ההתפתחות, או שמא מוטב לומר הנסיגה, ביחסו של הראי"ה לנושא חידוש הסנהדרין מתוארת אצל הרב משה צוריאל, "סנהדרין עכשיו", תחומין יח ( תשנ"ח ) , עמ' 448 - 462 . מאמרו של צוריאל אינו שלם, כיוון שפורסם לפני פרסום הספר לנבוכי הדור . 5 חלק ראשון : הדביר ז - ט, ירושלים תר"ף, עמ' כח - לג, חלק שני : הדביר י - יב, ירושלים תר"ף, עמ' לג - לח . נדפס מחדש בכותרת "על הציונות ועל חידוש הסנהדרין" בתוך מ' צוריאל ( עורך ) , אוצרות הראיה, ב, ראשון לציון תשס"ב, עמ' 235 - 246 . ההפניות להלן, בקיצור על הציונות, לפי מהדורה זו . 6 מ"ל ליליענבלום, "מדינה יהודית ודיני נפשות", המליץ, 1897 . 10 . ,22 עמ' 6 - 7 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר