מבוא: הדרך לסיפור

עמוד:11

11 זיכרון מודחק 2 מיקומם יש הכרח בהקשר חברתי – פוליטי המבטיח אהדה והכרה . החברתי של הצוענים בהונגריה אינו תואם תנאי זה . נוסף על כך, התרבות הצוענית המועברת במסורות אוראליות איננה רגילה בתיעוד העבר בכתב, ואילו ההיסטוריוגרפיה שהייתה מקובלת עד לא מכבר הושתתה על תיעוד של מסמכים כתובים בלבד . עם זאת לאחרונה חלים שינויים תרבותיים מרחיקי לכת בקרב הצוענים, ובהם ייסוד ומיסוד של הכתב ובעקבות כך תיעוד של היסטוריה ומסורת ; היווצרות קשרים בין הקבוצות השונות של השבטים ובתי האב - הקומפניות הצועניות ; וכן שינויים בסביבתם הפוליטית בחברה הפוסט – קומוניסטית שבהונגריה . בכל אלה יש משום סכנות אך גם תקוות עבור הצוענים . כעת מתחילים להישמע קטעי דברים, מופיעים עדויות וטקסי זיכרון, ומאחורי השתיקה הסדוקה נראים יותר סממנים של הדחקה ושל הכחשה, ולא של ריק : הסיפור מבקש להיכתב . אשר לעיתוי, זה היה כמעט "הרגע האחרון" שבו עדיין היה אפשר למצוא בחיים ניצולי פוריימוס שיספרו את סיפוריהם, בשל הזמן הרב שעבר מאז סיום מלחמת העולם השנייה ובשל תוחלת החיים הקצרה של הצוענים, יחסית להונגרים או ליהודים בהונגריה . ואכן, לצערי כמה מהמרואיינים בספר זה נפטרו במהלך הכתיבה . הדינמיקה החברתית והפוליטית בהונגריה של היום, לאחר היעלמות המשטר הקומוניסטי והתחלפות הממשלות מאז ,1990 מביאה להתמקמות חדשה של קבוצות שונות במערכת הכללית . בכלל אלה - גם הצוענים מחפשים את מקומם ונאבקים עליו . סיפור הפוריימוס, או אי – סיפורו, הוא חלק משינוי זה : הוויכוח על אודות הלגיטימיות וההכרה בתולדותיהם עולה בסיפורים שנאספו, ונראה שהפרשנויות השונות משקפות עמדות חברתיות שונות . אין ספק שמיקומם השולי והדחוי של הצוענים בחברה דחק 2 . 1994 Herman,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר