פתח דבר

עמוד:10

10 נעמי לירן פריש למגמות שרווחו בקרב חכמי הדת בכל תקופה ותקופה . הסרת גבולות הזמן, המרחב ותחומי ידע, כפי שמציע ספר זה, נועדה להרחיב את מעגל הנתונים, וכל זאת כדי להבין - מי אנחנו ? ההתבוננות באתרוג ( ושאר המינים ) משולה עבורי לנגיסה עסיסית מפרי עץ הדעת . "מסע ידע" מרושת אין – ספור שבילים בכל ממד אפשרי . במקומות שבהם השבילים מצטלבים, בין צומת אחד לאחר, בכל פעם מחדש ובלא כל התרעה מראש - עלה והתגלה הבלתי נראה . האתרוג והלולב - לצד היותם "חפצי ידע" של סוכני הדעה לאורך כל הדורות, ימשיכו לעד לשמש "מוליכי ידע" של המסתורין של החוויה האנושית, של מה שלא ניתן לומר במפורש, מכיוון שבסופו של דבר הם היצירה האלוהית של הטבע . * הספר מבוסס על חיבור לקבלת תואר דוקטור שכתבתי בחוג לתולדות ישראל באוניברסיטת חיפה . הרעיון לכתוב על האתרוג עלה באקראי לקראת נסיעתי לביקור משפחתי באי קורפו . תוך כדי שיטוט באינטרנט לקבלת מושג כלשהו על האי עלתה תמונה מפתיעה . עד אמצע המאה ה – 19 היה קורפו יצואן מספר אחד של אתרוגים עבור הפולחן הדתי ליהודי פולין, גרמניה, איטליה, בלגיה וארצות אחרות . מאבקם של מגדלי האתרוגים בארץ ישראל להחדיר את תוצרתם שלהם לשוקי היהודים באירופה גרם, בין היתר, להיחלשות הביקוש לאתרוגי קורפו . לבסוף הופסק המסחר בעקבות עלילת דם מזעזעת שהתרחשה באי . איך ייתכן שמאבקים ואירועים כה דרמטיים התרחשו סביב פרי זה ? האתרוג התחיל לעניין ולרתק אותי . פניתי לפרופ' מינה רוזן, מורתי והמנחה של חיבור התזה שלי, ולשמחתי, נעניתי בחיוב . אני חבה תודה גדולה על ה"כן" שמילא את חיי משמעות, על שליוותה אותי בדרכי שלי, על עצותיה וקריאתה הקפדנית .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר