בין שמות לדברים: מבוא ל'קטגוריות'

עמוד:10

10 אריסטו הדרגות העליונות בחמש דרגות הידע שאריסטו מונה : תפישה, זיכרון, ניסיון, אומנות ומדע . הצמד הזה מקיף אפוא את המדע ואת האומנות . "אפיסטמה" היא מדע טהור שכל עניינו ידע לשם ידע ; "טכנה", אומנות, היא דיסציפלינה מיושמת, הכפופה אמנם לחוקי המדע, אבל כוונתה להגיע למיומנות מעשית כלשהי : תורת הארכיטקטורה, תורת האסטרטגיה וכו' . מבין ספריו של אריסטו הרוב הגדול שייכים במובהק לתחומי ה"אפיסטמה" : ה מטפיסיקה , ה פיסיקה , ה פוליטיקה , על הנפש וכיוצא באלה . לכאורה ניתן היה להעלות על הדעת שמושג ה"אפיסטמה" זהה למושג ה"תיאוריה", אבל לא היא : למרות חפיפה מסוימת בתחומי חלותם, לא כל מה ששייך לתחום הפעילות העיונית ( "תיאוריה" ) הוא גם מדע טהור ( "אפיסטמה" ) . ונראה שזהו בדיוק מעמדם של ספרי ה אורגנון . בין כתביו של אריסטו יש למעשה רק שניים המוגדרים במפורש כ"טכנה" : ה פואטיקה — על אומנות השירה, וה רטוריקה — על אומנות השכנוע . אכן, חיבורי ה אורגנון אינם מתויגים במפורש כספרי "טכנה", אבל אם חושבים על מעמדם המיוחד ביחס לשאר ספרי העיון האריסטוטליים, הרי ככל הנראה זהו הטעם לכך : הם

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר