מבוא: דחיסת מרחב וזמן: הגדרה וביטוי ביצירות אמנות

עמוד:12

12 אבי רוזן שהיו קבועים במרחב האוקלידי הליניארי משנים את צורתם בהתאם למיקומם במרחב העקום . הקוטב בכדור של רימן הוא נקודת האפס שבה נפגשים כל קווי האורך, וקווי הרוחב מצטמצמים לגודל אפס . הקוטב הוא ראשית הצירים התלת – ממדית, המקבילה לנקודת 7 המגוז בפרספקטיבה הליניארית הדו – ממדית שבה נדחס המרחב . רימן חקר מרחב מרובה קישורים, כלומר חוֹרֵי תולעת או חתכי רימן . אלו הם מעברים חד – ממדיים ( היפר – לינק ) המקשרים ודוחסים בין מרחבים שונים ונפרדים . הוא מצא שהכוחות האלקטרומגנטיים וכוח הכבידה נגרמים על ידי קימוט היקום התלת – ממדי בממד רביעי שאינו נראה . הכוחות שפועלים בסביבתנו אינם אלא התוצר 8 הנראה של גיאומטריית המרחב . תובנות של דחיסת מרחב וזמן אכן מצאו דרכן לעולם האמנות . לדוגמה, אצל קרול לואיס בספרו אליס בארץ הפלאות ואצל הרברט ג'ורג' וֵלס ( H . G . Welles ) ב מכונת הזמן הגיבורים עוברים ממרחב – זמן אחד למשנהו באפס זמן, ללא מאמץ, וחווים חוויות לא שגרתיות ביחס לעולמם הליניארי והאִטי, כאילו עברו דרך חתך רימן או נקודת המגוז בציור . כאמור, האצת המהירות של תנועת הצופה באמצעים מכניים, יחד עם האצת התודעה באמצעים אלקטרוניים הפועלים במהירות האור של כ – 300,000 ק"מ לשנייה, דוחסות את המרחב והזמן, ולא ניתן לתארם באמצעות חוקי הפרספקטיבה 9 תיאור המרחב ההיפרבולי מצריך כלים הליניארית וחוקי ניוטון . חדשים שיבצעו "תיקון" בעיוות המרחב והזמן המצוירים . הספר שטוחלנדיה ( Flatland ) של הכומר והסופר אדווין אבוט 10 מזמין את קוראיו למסע בעולם שנדחס לדו – ממד אבוט ( Abbot ) ומאוכלס בגיבורים שטוחים . על עטיפת הספר מופיע שרטוט ביתו של המחבר "א' ריבוע", שיכול לראות בכל פעם רק חדר אחד התחום בקווים שמסתירים את שדה ראייתו . לעומתו, קוראים תלת – ממדיים רואים את כל הבית המשוטח במבט – על אחד . אין פלא שעבור א' ריבוע, אנו, החיים בעולם תלת – ממדי, יצורים פלאיים רואי כול .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר