|
עמוד:14
] 14 [ ה נ ש י ם ש י ד ע ו י ו ת ר מ ד י היצ'קוק ההיקסמות מהנשיות וההזדהות איתה, הנחשפות בסרטיו שוב ושוב, חותרות תחת רעיון השליטה והסמכות לא רק של דמויות הגברים של הבמאי, אלא גם של הבמאי עצמו . אין פירוש הדבר שאני מתנגדת לחלוטין לעמדתו של ווד . להפך, עבודתו נראית לי תיקון חשוב למחקרים הרואים ביצירתו של היצ'קוק אך ורק חזון מיזוגני אפל . איני רוצה לטעון שהיצ'קוק הוא שונא נשים מובהק וגם לא שהוא הרגיש לרוב אהדה לנשים ולמצבן העגום בפטריארכייה, אלא שעבודתו מאופיינת לכל אורכה ביחס דו-משמעי כלפי הנשיות . עובדה זו מסבירה מדוע חוקרים משני צידי המתרס של הסוגיה הצליחו לבסס ביסוס סביר את טענותיהם . עובדה זו מסבירה גם מדוע סוגיה זו אינה פתירה, ומדוע כשאנחנו קוראים ביקורת אשר מגינה על יחסו של היצ'קוק לנשים או תוקפת אותה, איננו יכולים להימנע מהתחושה המלווה אותנו : "כן, אבל . . . " מטרת הספר הזה היא לבאר, לעיתים קרובות באמצעות הסברים פסיכואנליטיים, את השניוּת בעבודתו של היצ'קוק . בתוך כך אדגים בספר בלי הרף כי על אף האלימות הניכרת שהיצ'קוק נוקט כלפי הנשים בסרטיו, הן מוסיפות להתנגד להיטמעות בפטריארכייה . כדי להסביר את השניוּת בסרטים הללו אעסוק בייחוד בהדגמת הקשרים בין הזהות הגברית לזהות הנשית הן מבחינת החברה הן מבחינת הפרט והפסיכולוגיה . במובן זה הספר מאשר כי טענתו של פרדריק ג'יימסון ( Jameson ) על הספרות של המעמד השליט נכונה גם לייצור התרבותי הפטריארכלי . לפי ג'יימסון, בספרו The Political Unconscious ( הלא-מודע הפוליטי ) , תודעת המעמדות המדוכאים, המתבטאת "בתחילה בסגנון לא רהוט בכעס, בחוסר אונים, בקורבנוּת, בדיכוי בידי אויב משותף", מחוללת "תמונת מראָה של סולידריות מעמדית בקרב הקבוצות השולטות . [ . . . ] דבר זה מעלה שאת האמת של תודעת המעמד השליט [ . . . ] נוכל למצוא בתודעה של 8 כמו בסרטי היצ'קוק, "האמת" של התודעה הפטריארכליתמעמד הפועלים" . טמונה בתודעה הפמיניסטית ונסמכת בדיוק על תיאור הנשים המוצגות כקורבן ברבים מסרטיו . הפרדוקס שלפנינו מראה אפוא כי סולידריות בין גברים ( בין דמויות, במאים, צופים, יהיה המקרה אשר יהיה ) טומנת בחובה ביטוי לרגשות שמייחסים לנשים, כגון "כעס, חוסר אונים, קורבנות ודיכוי" . נקודה זו חשובה בייחוד לכינון תאוריה של צפיית נשים . כמו שאני טוענת בפרקים העוסקים בסרטים סחיטה ו נודעת , חשיפת מגוון הדרכים לדיכוי
|
|