יחזקאל

עמוד:4

א 4 פ י ר ו ש ש ד "ל לי ח ז קא ל כמיותרת כי לא נכלל בה שום ענין חדש . ואני בראותי כי לשון יחזקאל מגומגם ובלתי מדוייק, נראה לי שהכוונה ופניהם היו להם מלמעלה כנפיהם פרודות . כלומר שהכנפים היו פרושות למעלה מן הפנים . וכן נראה למטה ( פסוק כ"ב וכ"ג ) כי על ראשי החיות היה רקיע ותחת הרקיע כנפיהם ישרות, משמע שהכנפים היו פרושות למעלה מן הפנים ונושאות הרקיע : שתים חֹברות . דבקות זו בצד זו לשאת את הכסא : [ יג ] מראיהם כגחלי אש בֹערות . נראה לי שמלת בוערות חוזרת אל גחלי אש, אף על פי שאין כן דעת בעל הטעמים . ומלות כמראה הלפידים חוזרות למראיהם : היא מתהלכת בין החיות . המקום שבין החיות היה אש . וכן בחזיון האחר ( למטה סימן י' ) נזכר האש אשר בינות הכרובים . וכן אמר למעלה ומתוכה ( מתוך האש ) דמות ארבע חיות : [ יד ] רצוא . משרש רצא . ומענין שרש רוץ . כמו 'אם ראית גנב וַתִּרֶץ עמו' ( תהלים נ' י"ח ) : הבזק . כתרגום סורי זיקתא . ופירש מר אפרים שהוא הכוכב הנראה כנופל ורץ ממקום למקום ( כוכבא דרהֵט ) . והם הזיקין הנזכרים במשנה ( ברכות פרק ט' דף נ"ח ב' ) . וקרוב לזה 'מְאַזְּרֵי זִיקוֹת' ( ישעיה נ' י"א ) וזיקוקין דנור . ואולי כל זה נגזר משרש זנק ( 'יזנק מן הבשן', דברים ל"ג כ"ב ) , שהניצוצות והבזק מקפצים ממקום למקום . ובלשון סורי זנק ענינו ירה חצים : [ טו ] אצל החיות . אופן אחד אצל כל אחת מן החיות : לארבעת פניו . כל אופן היו לו ארבעת פנים כי היה האופן בתוך האופן : [ טז ] ומעשיהם . הראשון נראה מיותר . אלא שתחלה הזכיר דרך כלל מראיהם ומעשיהם . ואחר כך פירש המראה ואחר כך המעשה : כאשר יהיה האופן בתוך האופן . אופן קבוע בתוך אופן שתי וערב . עיין רש"י . והנה האופנים האלה לא היו קבועים בשום עגלה או מרכבה ולא היה בהם קוטר רק היו אצל רגלי החיות . כי אמנם אם היו קבועים במרכבה לא היה אפשר להם להתגלגל מכל צד : וְאִ֛ישׁ אֶל-עֵ֥בֶר פָּנָ֖יו יֵלֵ֑כוּ וּשְׁתַּ֣יִם מְכַסּ֔וֹת אֵ֖ת גְּוִיֹּֽתֵיהֶֽנָה : יב אֶ֣ל אֲשֶׁר֩יִֽהְיֶה-שָׁ֨מָּה הָר � וּחַ לָלֶ֙כֶת֙ יֵלֵ֔כוּ לֹ֥א יִסַּ֖בּוּ בְּלֶכְתָּֽן : וּדְמ֨וּת הַֽחַיּ֜וֹת מַרְאֵיהֶ֣ם כְּגַֽחֲלֵי-אֵ֗שׁ בֹּֽעֲרוֹת֙כְּמַרְאֵ֣ה יג הַלַּפִּדִ֔ים הִ֕יא מִתְהַלֶּ֖כֶת בֵּ֣ין הַֽחַיּ֑וֹת וְנֹ֣גַהּ לָאֵ֔שׁ וּמִן-הָאֵ֖שׁ וָאֵ֖רֶא וְהַֽחַיּ֖וֹת רָצ֣וֹא וָשׁ֑וֹב כְּמַרְאֵ֖ה הַבָּזָֽק : טו יוֹצֵ֥א בָרָֽק : יד הַֽחַיּ֑וֹת וְהִנֵּה֩אוֹפַ֨ן אֶחָ֥ד בָּאָ֛רֶץ אֵ֥צֶל הַֽחַיּ֖וֹת לְאַרְבַּ֥עַת מַרְאֵ֨ה הָאֽוֹפַנִּ� ים וּמַֽעֲשֵׂיהֶם֙ כְּעֵ֣ין תַּרְשִׁ֔ישׁ וּדְמ֥וּת פָּנָֽיו : טז אֶחָ֖ד לְאַרְבַּעְתָּ֑ן וּמַרְאֵיהֶם֙וּמַֽ֣עֲשֵׂיהֶ֔ם כַּֽאֲשֶׁ֛ר יִהְיֶ֥ה הָֽאוֹפָ֖ן

יונתן בשיא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר