יחזקאל

עמוד:3

3 פ י ר ו ש שד "ל לי ח ז קא ל א [ ז ] רגל ישרה . כולן כלות זו אצל זו בשטח שוה כטעם 'כנפיהם ישרות אשה אל אחותה' ( למטה פסוק כ"ב ) שענינו שוות זו לזו . אף כאן נראה לי כי לפי שאמר שהיו להן ארבעה פנים, הגיד כאן שלא היו רגליהן ממינים שונים אלא כולן שוות . וכולן היתה כף שלהן ככף רגל עגל : רגל עגל . יונתן תרגם רגלין סגלגלין . לא שהיה קורא עגל ( שאם כך היה, די שיאמר וכף רגליהם עגולה ומה טעם ככף רגל עגול ? ) אלא שינה הענין בעבור ההדיוטות שלא יהיה הענין מתבזה בעיניהם בשמעם שרגלי החיות כרגל עגל . והתחכם גם כן לדרוש מלת עגל כמשמעה ואמר שהיו מזעזעות העולם בהילוכן על דרך 'וירקידם כמו עגל' ( תהלים כ"ט ו' ) : ונֹצצים . לשון ניצוץ : קלל . ממורט . לשון 'פנים קִלְקַל' ( קהלת י' י' ) : [ ח ] ופניהם וכנפיהם לארבעתם . נראה לי לארבעת רבעיהם, כלומר מכל צד היה להם פנים וכנף . כי גם היה אפשר שיהיו ארבעה פנים לאחת כלם מצד אחד זה אצל זה : [ ט ] חֹברֹת . מחוברות . כמו 'חמש היריעות תהיין חוברות אשה אל אחותה' ( שמות כ"ו ג' ) : לא יסבו בלכתן וגו ' . לכל צד שילכו אין להן להסב פניהן כי יש להן פנים לכל רוח : [ י ] ודמות פניהם וגו ' . כאן פירש הארבעה פנים שהיו לכל אחת מהחיות . והנה ידוע כי הקדמונים היו מציירים התכונות והתארים בצורות בעלי חיים . ונראה כי באלו החיות הנושאות כסא הכבוד נרמז כי השגחת האל והנהגתו את העולם היא בחכמה ובתבונה ( פני אדם ) ובגבורה ועוז ( פני אריה ) ולפעמים גם כן בסבלנות ( פני שור ) ולפעמים בתכלית המהירות ( פני נשר ) : [ יא ] ופניהם וכנפיהם פרֻדות מלמעלה : הרי זה מקרא סתום . ולפי רש"י ורד"ק מלת ופניהם וְאַרְבָּעָ֥ה פָנִ֖ים לְאֶחָ֑ת וְזֶה֙מַרְאֵיהֶ֔ן דְּמ֥וּת אָדָ֖ם לָהֵֽנָּה : ו וְרַגְלֵיהֶ֖ם רֶ֣גֶל יְשָׁרָ֑ה וְכַ֣ף וְאַרְבַּ֥ע כְּנָפַ֖יִם לְאַחַ֥ת לָהֶֽם : ז רַגְלֵיהֶ֗ם כְּכַף֙רֶ֣גֶל עֵ֔גֶל וְנֹ֣צְצִ֔ים כְּעֵ֖ין נְחֹ֥שֶׁת קָלָֽל : ח וידו וִידֵ֣י אָדָ֗ם מִתַּ֙חַת֙כַּנְפֵיהֶ֔ם עַ֖ל אַרְבַּ֣עַת רִבְעֵיהֶ֑ם וּפְנֵיהֶ֥ם חֹֽבְרֹ֛ת אִשָּׁ֥ה אֶל-אֲחוֹתָ֖הּ כַּנְפֵיהֶ֑ם וְכַנְפֵיהֶ֖ם לְאַרְבַּעְתָּֽם : ט וּדְמ֣וּת פְּנֵיהֶם֘ לֹֽא-יִסַּ֣בּוּ בְלֶכְתָּ֔ן אִ֛ישׁ אֶל-עֵ֥בֶר פָּנָ֖יו יֵלֵֽכוּ : י פְּנֵ֣י אָדָם֒ וּפְנֵ֨י אַרְיֵ � ה אֶל-הַיָּמִין֙לְאַרְבַּעְתָּ֔ם וּפְנֵי-שׁ֥וֹר וּפְנֵיהֶ֕ם מֵֽהַשְּׂמֹ֖אול לְאַרְבַּעְתָּ֑ן וּפְנֵי-נֶ֖שֶׁר לְאַרְבַּעְתָּֽן : יא וְכַנְפֵיהֶ֥ם פְּרֻד֖וֹת מִלְמָ֑עְלָה לְאִ֗ישׁ שְׁתַּ֨יִם חוֹבְר֣וֹת אִ֔ישׁ

יונתן בשיא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר