מבוא: אוריינות וכתיבה בגיל הרך

עמוד:11

מבוא : אוריינות וכתיבה בגיל הרך | 11 מובעת באמצעים לא - מילוליים ( שבהם נעזרים בשפה דבורה ) . מילים אלה, האופייניות לשפה כתובה, מתארות את הפעולות המילוליות שנעשות באמצעות המילים, כגון : שאלה, לעג, איום או דרישה ( 1994 Olson, ) . כדי להתמודד עם טקסטים כתובים ילדים זקוקים לידע מילוני ותחבירי מורכב . שליטה באוצר מילים עשיר גם מאפשרת למוענים להתנסח בדיוק, ולנמענים - להבין את הטקסטים שהם קוראים . גודלו של אוצר המילים מנבא הצלחה בלימודים, הן באותו זמן והן לאורך זמן ( 2006 Hoff, ) . בנוסף, יש צורך בידע פרגמאטי כדי להפיק טקסטים אפקטיביים . לדוגמה, בקשת עזרה מגורם רשמי מחייבת נימוס, ואילו בקשת עזרה בפייסבוק יעילה יותר כאשר משתמשים במונחים המציינים קרבה ובאימוג'ים . השימוש באמצעים לייצוג משמעות ישתנה בהתאם למסר : בקשת עזרה, תלונה או אזהרה, וכן המטרות שאותן המסר נועד לשרת ( בלום - קולקה וחמו, 2010 ) . ידע עולם ידע עולם הוא ידע על אודות המושגים שמילים מייצגות . כדי להבין טקסטים יש צורך להכיר את תחומי הידע שבאים לידי ביטוי בטקסטים הללו, בין אם בצורה מפורשת ובין אם במשתמע . הידע עשוי להיות ידע דיסציפלינרי, שנחוץ לשם קריאת טקסטים בתחומי לימוד שונים, או ידע חברתי תרבותי ( - Duke, Bennett Armistead, & Roberts, 2003 ; Duke & Block, 2012 ; Murnane, Sawhill , Snow, 2012 ; Snow, 2017 & ) . התפתחות בידע על אודות העולם מביאה גם להתפתחות באוצר המילים, בשל הצורך לתאר במדויק עצמים ותופעות באמצעות מילים "טכניות" ( 1994 Olson, ) . עצמאות מהקשר אחד האתגרים המרכזיים בפענוח והפקה של טקסטים כתובים הוא ההתמודדות עם העצמאות היחסית של טקסטים כתובים מן ההקשר שבו נכתבו . השיחות היום - יומיות הן ברובן תלויות הקשר, כלומר הן מבוססות על הנחות משותפות בין בני השיח, על ידע ועולם מושגים משותף . הסיטואציה הספציפית שבמסגרתה השיחה מתקיימת, הבעות פנים והמחוות מאפשרות למשוחחים להבין זה את כוונותיו של זה . לעומת זאת, טקסטים כתובים תלויים פחות בהקשר המיידי ( 2003 Sweet & Snow, ) , ויש להבין אותם כשהם לעצמם, ללא תמיכה חיצונית לטקסט, כפי שהדבר נעשה בשפה הדבורה . מידת התלות של השפה בהקשר

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר