מבוא: אוריינות וכתיבה בגיל הרך

עמוד:10

10 | כתיבה בגיל הרך פירוק של מילים לפונמות וסינתזה של פונמות חזרה למילים, כפי שהן שמורות בזיכרון השמיעתי של דוברי השפה . בנוסף, יש להכיר את סימני הכתב ולקשר בינם לבין היחידות הפונולוגיות שהם מייצגים . הלמידה הזו היא מורכבת, משום שלא כל המאפיינים של השפה הדבורה באים לידי ביטוי בכתב, ולהפך - לשפה הכתובה יש מאפיינים שאין להם מקבילים בשפה הדבורה ( 1989 Halliday, ) . מאפיינים של השפה הכתובה שאינם באים לידי ביטוי בשפה הדבורה, הם לדוגמה רווח בין מילים וכיוון הכתיבה . בעברית הבלתי מנוקדת, הייצוג של התנועות הוא חלקי . לעומת זאת, העברית הכתובה משמרת הבחנות היסטוריות, שנעלמו מן העברית הישראלית הדבורה של דוברים רבים, כגון ההבחנה בין ט' ל - ת' ובין א' ל - ע' . ילדים הלומדים לכתוב בשיטה אלפביתית צריכים, אם כן, להיות מסוגלים לפרק מילים לפונמות ולהרכיב מילים מפונמות, להכיר את הדרכים שבהן סימני הכתב מייצגים את השפה, לפתח את המיומנות המוטורית - תפיסתית לשם הפקת סימני הכתב, וללמוד את כללי הכתיב . כל הפעולות אלה מאפשרות שימור ושחזור של מילים ומבנה תחבירי של מבעים בשפה הדבורה, אולם הן אינן יכולות לייצג את כוונות הכותב בדרך שיטתית, משום שהן אינן מייצגות את עוצמת הדיבור, ההנגנה והבעות פנים ( 1994 Olson, ) . למידה על הדרך שבה השפה הכתובה מייצגת את השפה הדבורה - הגם שהיא מורכבת, אינה מייצגת אלא היבט צר ובודד של האוריינות . על מנת לקרוא ולהפיק טקסטים יש צורך בידע בתחומים נוספים . תחומים נוספים אלה מאפיינים טקסטים כתובים המעבירים מידע "נחוץ ומוערך על ידי החברה" ( בלום - קולקה וחמו, 2010 ) לשם אינטראקציה יעילה של הפרט עם הסביבה או עם עצמו ( תובל וגולדמן, 1998 ) . להלן מוצגים התחומים הנוספים . ידע לשוני טקסטים כתובים נוטים להיות 'דחוסים' יותר מטקסטים דבורים . כלומר הם נוטים לכלול יותר 'מילות תוכן' - מילים המייצגות חפצים, פעולות, או תכונות, ופחות מילים 'ממלאות מקום' - מילים שאינן מספקות מידע ספציפי, כמו 'אז', 'ככה', 'כאילו' ( 2008 Clark & Fox Tree, 2002 ; Stewart & Corley, ) . אוצר המילים בשפה הכתובה הוא בדרך כלל במשלב גבוה יותר מאשר בשפה הדבורה . ישנם מילים וביטויים שאפשר לפגוש רק בכתובים, ולא בשפה המדוברת . אחת הסיבות לכך שבטקסטים כתובים מופיעות מילים שאינן שכיחות בשפה הדבורה היא הצורך להתגבר על הפער שבין הטקסט הכתוב ובין כוונת המוען כפי שהיא

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר