מבוא: אוריינות וכתיבה בגיל הרך

עמוד:8

8 | כתיבה בגיל הרך של הטקסט מקצה אל קצה . קרס טוען עוד, כי אמצעי הבעה בודד אינו יכול לשאת בנטל מסירת המשמעות של הטקסט כולו, ומשום כך - כל טקסט הוא יצירה מולטי - מודאלית . גם טקסטים שנדמה שהם מורכבים משפה כתובה בלבד הם מולטי מודאליים : הארגון של הטקסט לפסקות, צורת הפונט, גודל הפונט והכותרות - כל אלה הם אמצעים ויזואליים - מרחביים נושאי משמעות . ספר זה עוסק בטקסטים כתובים . מקובל להבין את המונח 'טקסטים כתובים' כיחידות הבנויות משפה כתובה ; אולם בעקבות אולסון ( 1994 Olson, ) ספרנו יפרש את המונח באופן רחב, כך שיכלול טקסטים המשמרים מידע באמצעות רישומים גרפיים מסוגים שונים : כתיבה, ציורים, רישומים מתמטיים, תצלומים, מפות, צלמיות ועוד . עם זאת, לא נתעלם מן התפקיד המרכזי של השפה הכתובה בטקסטים לאורך ההיסטוריה ואף בימינו אלה . בהשוואה לשימוש בטקסטים דבורים בלבד, היכולת להשתמש בטקסטים כתובים היוותה נקודת מפנה בהיסטוריה האנושית ( 1991 Donald, ) . האמצעים המגוונים לייצוג מידע ושימורו לאורך זמן חיזקו במידה ניכרת את היכולת האנושית ( תובל וגוברמן, 2013 ) והעצימו את היכולת של בני אדם לזכור ולעבד מידע . בזכותם אפשר היה לפרוץ את מגבלות הזיכרון מבחינת כמות החומר הנשמר, משך הזמן שהחומר זמין והיכולת לשלוף אותו בדיוק ובמהירות, ובנוסף הם העצימו את יכולתם של בני אדם לבצע פעולות מנטליות מורכבות, כגון : השוואה בין טקסטים, עריכה וביקורת ( 1994 Harris, 1986 ; Olson, ) . היבט זה של היכולת לייצג ולשמר מידע מכונה 'הרחבת התודעה' ( ׳ mind extension ׳ ) . מגוון הטקסטים העומדים לרשות בני האדם מחזק את יכולתם 'לנהל' את עצמם - יכולת המכונה 'ניתוב התודעה' ( ׳ mind regulation ׳ ) . לדוגמה : ניהול יומן לצורך זכירת מטלות או לשם רפלקציה והתמודדות רגשית וחשיבתית עם המציאות ( Clark, 1997 ; Donald, 1991 ) . השימוש של בני אדם בסוגים השונים של טקסטים כתובים מאפשר להם לשתף זה את זה במידע - 'שיתוף בין תודעות' ( ׳ mind sharing ׳ ) - ולנהל דיון על אודותיו גם מעבר למרחקים בזמן ובמקום ( 2007 Clark, 1997 ; Nelson, ) . לדוגמה, עד היום אנחנו יכולים ללמוד על האירועים שהתרחשו בקרב קדש, שנערך ככל הנראה בשנת 1300 לפני הספירה, בזכות ציורי הקיר והכתב שעל קירות המקדש בלוקסור ולדון בתיאור באופן ביקורתי, תוך השוואה בין מקורות שונים, כגון הסכם השלום שנחתם בעקבותיו ( 1996 Santosuosso, ) . התפתחות הדפוס הביאה למפנה משמעותי נוסף בתקשורת האנושית, ובעקבותיה חלה התרחבות ניכרת באפשרויות שהיו קיימות לרישום ולהפצת מידע ולעידוד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר