|
עמוד:8
8 | מי מפחד מקריסטבל ? התאמצתי לעבוד, להתגבר על המשבר בְּעבודה . הטלתי ספק בעצמי, ברצינותי, בכישרונותיי . דיברתי עם כולם על המצב שלי . כעסתי על כולם . הסיבה למשבר הזה הייתה קריסטבל . קריסטבל ( Christabel ) הוא שיר ארוך שכתב סמואל טיילור קולרידג' ( Coleridge ) במפנה המאה ה – 19 . הוא עוסק באישה צעירה שסוד אפוף בושה וצער צפון בעברה והיא מחפשת דרך . פגשתי את השיר בשנה הראשונה ללימודיי באוניברסיטת תל אביב, בסוף שנות ה- 80 של המאה ה- 20 . התעמקתי בו במשך שני עשורים כי חשתי שהוא צופן משמעויות עמוקות לגביי . בעשור הראשון בו חקרתי את השיר ניסיתי להבין אותו באמצעות כלים שמספק מחקר הספרות האקדמי . הכשרתי את עצמי להפוך ל'קוראת בקיאה' של השיר, כלומר הצטיידתי בידע לשוני, תרבותי, פואטי, היסטורי וביוגרפי שיאפשר לי לחלץ את משמעויותיו . התוודעתי לצפנים של השפה, של התרבות ושל התקופה במטרה לממש את מלוא הפוטנציאל של השיר, ללא תלות בעמדתי האישית . קראתי את 30 העמודים של קריסטבל מילה אחר מילה בעזרת מילון היסטורי, ופענחתי אותו תוך הצלבה עם פרשנויות של מומחים ; קראתי מאות ספרים ומאמרים שנכתבו עליו, כמו גם יצירות, יומנים ומכתבים של קולרידג' עצמו ושל משפחתו ובני חוגו ; נסעתי לאנגליה ולארצות הברית כדי להתעמק בכתבי היד השונים של קריסטבל ; ביקרתי בבתיו השונים של קולרידג' ובאתרים באנגליה ובגרמניה בהם חובר השיר ונדון ; חקרתי את האידיאולוגיה ואת הפואטיקה הרומנטית, ז'אנרים מסורתיים כמו הרומנסה והבלדה שעליהם מושתת השיר, וז'אנרים פורצי דרך שקריסטבל היה בין מבשריהם, כמו הפרגמנט הרומנטי והבלדה הלירית . דווקא ברגע שבו סיימתי את משימתי והקפתי את כל החומר שניתן היה לקרוא על השיר, נקלעתי למשבר עמוק . הרגשתי שהספרות משעממת אותי ולא רציתי לקרוא מילה נוספת שכתבו המומחים . עזבתי את המחקר ואת ההוראה באקדמיה, ובחיפוש אחר משמעות וטעם הצטרפתי לקבוצת הקריאה בהנחייתה של רונית פורת . דרכה הצלחתי למצוא עניין מחודש בספרות ולגלות את כוחה הפרשני של הקבוצה .
|
|