מבוא

עמוד:12

12 א י מנ י ו ת לטובת היצירה האמנותית גורמת, לא פעם, לרגשות אשם ולתסכול . ולעיתים גם לוויתור על היצירה . מעמדה ומקומה של האמנות בתרבות מסוימת, היכולת להתפרנס ממנה, חלוקת הזמן והמרחב, היררכיית הנושאים והטכניקות הם רק חלק מהגורמים המשפיעים על יצירתן של אימניות רבות . גורמים אלה הופכים את היצירה של אימניות למקרה מיוחד ומעניין אשר שיח האמנות נטה להתעלם ממנו וממורכבותו . ספר זה נועד להכניס מורכבות זו לשיח האמנות, והוא מצטרף לגוף מחקרי ראשוני וקטן בנושא זה . ב . ל א ק ו נ ה ו ש מ ה א י מ ה ו ת האימהוּת כהתנסות אישית בזירה התרבותית הייתה המניע הראשוני לחקירתי . גיליתי כי זאת התנסות בעלת ממדים אניגמטיים לא מבוטלים . אניגמה זו הובילה לרצון לחקור את המרכיבים האישיים של הסובייקטיביות האימהית שלי באמצעות זיהוי של קווים משותפים עם בנות דורי ובאמצעות האפשרות להתבטא באמנות . התחלתי את המחקר בזמן ההיריון הראשון, וככל שחלף הזמן גיליתי כי טיבו של המחקר נישא מעבר לצרכיי האישיים והוא עונה על חוסר בשדה מחקר האמנות הישראלי . מחקר כזה – הדן בנקודות המפגש של החוויה האימהית עם תהליכים יצירתיים ובדרך שבה האם מבטאת את הסובייקטיביות שלה באמצעים אמנותיים – לא היה בנמצא . המוטיבציה לחקור את השיח האמנותי נבעה מלמידה ממושכת של האמנות המערבית והישראלית, תוך מפגשים תכופים עם דימויים המתארים אימהות, ועימם התסכול הרב שנבע מהעובדה, שרוב הדימויים האלה לא התאימו לתחושותיי כאם . נקודת המוצא הייתה, אם כן, הקושי היסודי להתאים את הייצוג החזותי של האם, על סוגיו השונים בתולדות האמנות, למה שכרוך בהוויה ובחוויה האימהית הממשית שלי . המפגש שלי עם מחקרה החלוצי של אן א' קפלן ( Kaplan ) בספרה א י מ ה וּת ו י י צ ו ג : ה א ם ב ת ר ב ו ת ה פ ו פ ו ל ר י ת ובמלודרמה ( Motherhood and Representation : The Mother in Popular Culture and Melodrama ( הוכיח לי עד כמה קושי זה מובנה בתוך התרבות הפטריארכאלית וכיצד לחוויית f האימהות שלי אין מקום או שפה בתוכה . קפלן מראה כיצד הסובייקטיביות האימהית מתווכת על ידי המערכת החברתית והמערכת התרבותית, שתי מערכות ייצוגים הקשורות זו בזו ומשתפות פעולה בייצור דימויי אימהות שמשרתים את הפטריארכיה . שיתוף הפעולה ההדוק בין שתי המערכות מקשה על האם לדעת מה היא רוצה

הוצאת גמא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר