התיעודי שבאמנותי

עמוד:14

4 1 א ו פ- פ ו ט ו התפנית שחולל הצילום נבעה מהעובדה שהוא שינה לחלוטין את שדה הראייה, את הסיפור של התופעות, והעצים אותו יותר מכל חוויה שהייתה מוכרת לפניו . 16 הניצוץ המידי של הנוכחות הממשית, פריצת המציאות אל התמונה, ההתנסות בהתנסות, השעתוק וההפצה שינו לחלוטין את הסיפור של הנראה לעין . במסה היסטוריה קצרה של הצילום, שפורסמה ב- ,1931 השתמש בנימין במונח "הלא-מודע האופטי" כדי לתאר את פעולת הצילום . הצילום, הוא גורס, חושף את קיומו של לא-מודע אופטי בדיוק כפי שהפסיכואנליזה חושפת את האינסטינקטים שבלא-מודע : אין לנו מושג מה מתרחש בהרף השנייה של תנועת האדם, אבל הצילום מסוגל להקפיא ולהגדיל את הפרטים, לגלות את מה שהעין אינה קולטת . 17 מכשירי תיעוד וצְפייה שפותחו במאה ה- ,19 כמו הצילום והסטריאוסקופ ( שיצר אשליית תלת-ממד ) , הפֵ רו את 'נקודת המבט' שניסחה לאורך מאות שנים את היחס בין הצופה לאובייקט . הם חרגו מהתנאים הבלעדיים של הפרספקטיבה וחדרו אל מבנה הקליטה האנטומי של הנראה . 18 התפתחויות אלו באופטיקה שללו את התפיסות ההיסטוריות על האחידות ועל היציבות של הנראה, טוען ג'ונתן קררי ( Crary ) . הן חשפו כיצד התניות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות ארעיות חוסמות תפיסה מלאה של המציאות וממחישות את הרגע הנצפה בלבד . הנראה אינו נרשם למעשה על בסיס מרכיב אחד של המוחשי ואינו נסמך על ההגמוניה של החזותי, ולכן הצגת החזותי כאוטונומי הייתה כרוכה בהתעלמות מכוחות שמפצלים אותו ומונעים את קיומו ככזה . אף על פי שמקורם של פרטים רבים המתגלים במרחב התופעות נעוץ 16 . 168 - 143 . Jeff Wall, Selected Essays and Interviews, pp Walter Benjamin, The Work of Art in the Age of Its Technological 17 Reproducibility, and Other Writings on Media, eds . Michael W . Jennings, Brigid Doherty and Thomas Y . Levin, Cambridge, Mass . : Harvard University Press, 2008, p . 278 . Jonathan Crary, Techniques of the Observer : On Vision and Modernity 18 in the 19 th Century, Cambridge, Mass . : The MIT Press, 1990, p . 116 .

הוצאת גמא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר