פתח דבר

עמוד:8

המקומית ואפילו בתרבות הפופולרית, הבאוהאוס ולקחיו רודדו משיטה ומרעיון לכדי "סגנון" בעל "חוקים", 1 סימני היכר וטיפולוגיה קבועים מראש ( הקופסה הלבנה, הגג השטוח, חלונות הרצועה, חלון התרמומטר וכיוצא באלה ) , שלא תמיד היה להם קשר לשיטה שנלמדה בבאוהאוס דווקא . במקרים רבים בתרבות הפופולרית הפך הבאוהאוס למותג שמנפנפים בו בלי לברר מה באמת עומד מאחוריו . 2 להבדיל מבוגרי באוהאוס אחרים שפעלו בארץ, דוגמת אריה שרון ושמואל מסטצ'קין, וינרויב היה הארכיטקט היחיד שהביא לכאן גם את המורשת של מיס ון – דר – רוהה . כשווינרויב הגיע לבאוהאוס, בראשית שנות ה – ,30 מיס כבר היה בשיא הקריירה האירופית שלו כשמאחוריו פרויקטים כמו שיכון וייסנהוף, ביתן ברצלונה ובית טוגנדהאט . משם המשיך מיס, דרך פרויקט כיכר אלכסנדרפלאץ, לפרק המאוחר, האמריקאי שלו, 3 שבו פיתח, הקצין והקשיח את ההפשטה והמינימליזם הארכיטקטוני שנקשרו בשמו והיה לארכיטקט המשפיע ביותר במחצית השנייה של המאה ה – 20 ואפילו בראשית המאה ה – 21 . מיס היה אחראי ללא מעט מההמצאות של הארכיטקטורה המודרנית - התוכנית החופשית, בית החצר, קיר המסך, בלוק המגורים, החלל הרב – תכליתי, קופסת הזכוכית, מגדל המשרדים . הטיפוסים והדגמים שלו זכו לאינספור שכפולים וחיקויים בכל העולם, עד שלפעמים קשה להבחין בין החיקוי למקור . בהשוואה להשפעתו הישירה של מיס על הארכיטקטורה המערבית בכלל ועל זו הצפון – אמריקאית בפרט, השפעתו על וינרויב נראית אינטימית, עמוקה וסובטילית יותר . לשניהם היתה הכשרה מוקדמת בנגרות ( למיס, שהיה בן של בנאי – אומן, היתה גם הכשרה כבנאי ) . הכשרה זו, שהקנתה היכרות טכנית ומעשית עם פרטי הבניין ומעשה הבנייה, גם הביאה את מיס לראות את עבודת הארכיטקט כ"אמנות בנייה" ( baukunst ) , כלומר, לא כהמשך למסורת הקלאסית ( היוונית ) של "ארכיטקטורה", אלא כהמשך למסורות עממיות אירופיות של אומנות ועבודת כפיים . מימד זה של עבודת כפיים נעשה משני בחשיבותו בקריירה המאוחרת של מיס, שהתמקדה בקני – המידה הגדולים של הכלכלה התאגידית ובטכנולוגיות מתועשות יותר ( בעיקר פלדה וזכוכית ) . עבור וינרויב, אמנות הבנייה הקטנה הזאת היתה חיונית מאין כמוה בעבודותיו בארץ, שבוצעו על פי רוב בקנה – מידה קטן יחסית, בטכנולוגיות בסיסיות ובחומרי בנייה מסורתיים וזולים, והיו תולדה של פרוגרמות, צרכים וערכים של העולם הסוציאליסטי, שנבנה אז בחיפה וסביבותיה ובקיבוצים . מכל בני דורו בארץ, וינרויב היה מהבודדים שהבינו לעומקם את הרעיונות של מיס על "אמנות בעניין ה"חוקים" ראו מאמרו של וינרויב "מחשבות בהתקדמותן : הפרט" ( 1958 ) , ספר זה, עמ' 337 . על השימוש הנרחב במונח "באוהאוס" בהיסטוריוגרפיה המקומית, ראו ספרי ע י ר ל ב נ ה , ע י ר ש ח ו ר ה ( תל – אביב : בבל, 2005 ) . מיס הגיע לארצות – הברית בקיץ 1937 והתאזרח בה ב – 1944 . 1 2 3

משכל (ידעות  ספרים)

הוצאת בבל בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר