|
עמוד:11
פתח דבר 11 לאורך הספר בשלושה הקשרים משלימים : הטקסט, המרחב הפוליטי והעירוני והסובייקט היהודי . בכל אחד משלושה מישורים אלה נתקיימו הליכים מורכבים, עדינים ומוקדמים של סימון הדדי ונגדי של הנוצרים את היהודים ולהפך ; הליכים אלה היו קריטיים ליצירת המסורת, ההקשר והנרטיב להם נזקקו יהודים בינם לבין עצמם מאוחר יותר, כאשר הליכי דיפרנציאציה וחילון חצו את מחנותיהם שלהם פנימה . אזי סכמות של הגדרה עצמית ונגדית, שעוצבו במסגרת השיח היהודי – נוצרי, נסבו גם לשיח הזהות שניהלו יהודים בינם לבין עצמם . במישור הטקסט, הביטוי העיקרי לעיצובו של שיח הזהות האורתודוקסי ביהדות מצוי ביחס שהפגין העולם הנוצרי, למן שלהי ימי הביניים, לטקסטים היהודיים המרכזיים, ובאופנים שבאמצעותם הוגדרו טקסטים אלו בתודעה היהודית בזיקה לסימון זה . במוקדו עמדה הבחנה חריפה בין היהדות הרבנית, או התלמודית, שנתפשה כדקדנטית ומעוותת, לבין היהדות המקראית שנתפשה כאותנטית וכראויה לשִחזור . החל בעת החדשה המוקדמת, עם הדגש שניתן לקריאה רב שכבתית של טקסטים ולגילויים מחדש של טקסטים, לבשה הגדרה זו של היהדות הרבנית צורות מודרניות מוקדמות של מידור והזרה . צורות אלו התגלגלו באופנים שונים בתודעה העצמית היהודית ויצרו שסע יסודי בהגות ובאידאולוגיה היהודית בעת החדשה המוקדמת, שמתוכו צמחו לפחות שני כיוונים מנוגדים : זה האורתודוקסי ומולו זה האסימילטיבי, המייצגים מינונים שונים של התבדלות לעומת השתלבות . סביב קו התפר של שסע זה התחוללו התהליכים שהעניקו לתודעה היהודית המודרנית באירופה, על גווניה השונים, כמה מדחפיה היסודיים . ביטוי מובהק לשסע שבזהות היהודית המודרנית מצוי בשיח שנסב סביב הגדרת היהדות, כפי שנתרחש בין גורמים רבניים לבין גורמים הטרודוקסיים למן המאה ה- ,17 וכפי שהוא משתקף בטקסטים אורתודוקסיים מהתקופה . לפי העדויות, בפרק זמן זה התחולל בעולם היהודי בעוצמה הולכת וגוברת מאבק אורתודוקסי כנגד עמדות יהודיות ששללו את תקפותם של התלמוד ודברי חכמים, לעתים קרובות מתוך שימוש באותם הנימוקים שנשמעו בספרות הענפה של הפולמוס הנוצרי כנגד היהדות התלמודית . הפנמת העמדה הנוצרית אל תוך המערך היהודי ועיבודה לכדי עמדות הטרודוקסיות התחוללה באמצעות התייחסות ביקורתית לדברי חז"ל, למן ההקשרים המוקדמים של תרבות הרנסנס והרפורמציה הפרוטסטנטית והקתולית עד הקשרי תרבות האנוסים ששבו ליהדות ועד בכלל . באופן זה הוגדרו גבולות האורתודוקסיה
|
עמותת הילל בן חיים
|