|
עמוד:14
י ש עיה ו ל יבוב י ץ 4 1 וכו', וזה בדיוק אותו הדבר לכיוון ההפוך : למעלה קראנו על "יושב בגן עדן", וכאן "מסתלק לגיהנום", ואנחנו שוב שואלים את עצמנו - מה זה גיהנום ? הרי ר' חיים מכיר את "הלכות תשובה" של הרמב"ם שאומר שההינתקות של האדם מעל ה', זהו הדבר שחכמים מכנים "גיהנום" . והאדם, על ידי זה שהוא עובר עברה, מנתק עצמו מעל ה' והריהו נמצא בגיהנום . אך לשונו של ר' חיים שונה : "ואחר המעשה מסתלק הכל לגיהנום ומובדל מהקדושה" . מובדל מהקדושה זה ברור, זה מה שהרמב"ם אומר "מובדל מה' אלוהי ישראל", אך יש לנו קושי עם "מסתלק הכל לגיהנום" . על הפסוק מישעיהו שמביא ר' חיים ישנה הערה המפנה אותנו לחיבור האחר של ר' חיים, ל"נפש החיים", שהוא לאין ערוך יותר נוקב מאשר "רוח חיים", אלא שהוא כולו מעורה בחשיבה קבלית ובניסוחים קבליים . אני הצצתי בקטע הזה, ולאחר שקראתי שם את הדברים, החלטתי שלא להיכנס לזה, משום שזה יחייב אותנו להקדיש זמן רב להבין מושגי יסוד בקבלה, שאמנם ניתנים להסברה ולהבנה, אבל אינני רואה טעם בכך שנבזבז את זמננו על ההבל הזה . אבל כל הרוצה יכול בעצמו לעיין בכך . וכן אמרו חז"ל "עֵמק שמעמיקין להם גיהנום" ( עירובין י"ט ע"א ) , פירוש - הם עצמם מעמיקים להם הגיהנום, ואם כן אין מנוס יותר גדול להינצל מעוון כמעשה המצוות, כי על ידי כך הוא מסוכך בצל הקדושה וריח גן עדן נכנס עמו בחייו, ואין מקום לשלוט בו יצר הרע . ועל זה הדרך אמרו ז"ל - "גדולה תשובה שזדונות נעשות לו כזכויות" ( יומא פ"ו ע"ב ) , שנאמר "וּבְשוב רָשע מרשעתו ועשה משפט וצדקה עליהם חיֹה יחיה" ( יחזקאל י"ח כ"ז ) . ר' חיים מצטט ממסכת עירובין י"ט ע"א, ואני קורא לכם משם : "מאי דכתיב עוברי בעמק הבכא [ . . . ] עוברי - אלה בני אדם שעוברין על רצונו של הקב"ה . עמק - שמעמיקין להם גיהנום" . ר' חיים מפרש זאת שהם עצמם מעמיקים לעצמם את הגיהנום, אם כי ייתכן לומר שמן השמיים
|
|