מבוא

עמוד:11

ר ע י ו ן ה ב ר י א ה ב ה ג ו ת ה א פ ו ק ל י פ ט י ת ש ל ע ד ת ה י ח ד [ 11 ] ההיסטוריה האנושית, ולאורה אפשר לצפות את העתיד . תחום אחר שניכרת בו הגישה הדטרמיניסטית נוגע לדרכי קיום מצוות התורה . גישה זו מסבירה ומסדירה את הקביעות בזמנים הנדרשים בתורה לקיום מצוות השבת והחגים, לפי גזֵרה קדומה על לוח שנה בן 364 ימים, שבו דגל הזרם ההגותי שעדת היחד נמנתה עִמו . חלוקתו של לוח שנה זה לשבועות שלמים מאפשרת זיווג קבוע של תאריכי השנה עם ימי השבוע, ומונעת חילול שבת בקרבנות חגים . בתקנות העדה הצורך לנהוג לפי לוח זה מתבטא בזמנים ובסדרים הקבועים של הליטורגיה הכיתתית . העיקרון האפוקליפטי הדטרמונוסטי הקובע את כל ההווה והנהיה בגזרתו הקדומה של האל, מנוסח בראש פרק ההגות שבמגילת סרך היחד כדלקמן : מאל הדעות כול הויה ונהיה . ולפני היותם הכין כול מחשבתם . ובהיותם לתעודותם כמחשבת כבודו ימלאו פעולותם ואין להשנות ( QS 1 טור ג, שורות 15 - 16 ) השילוב בין עיקרון זה להוראות מעשיות ניכר היטב בהוראות החכמה שבחיבורי קומראן . מונחים כגון ‘רז נהיה‘ ומילים משורש ‘נחל‘ ומשורש ‘ילד‘, החוזרים בחיבורים מקומראן, מבטאים את הגישה האפוקליפטית, שהדריכה את החשיבה התאולוגית של עדת היחד, כמוסבר בפרק השני בשער המוקדש להגות, בפרק החמישי העוסק בחינוך בעדת היחד ובפרק השישי בהסבר על חשיבות גישה זו להדרכת האדם להבנת המשמעות הערכית של פעולותיו המעשיות . המונח ‘רז נהיה‘, המופיע בהוראות חכמה ליחידים ולציבור, מורה על העיקרון האפוקליפטי של אפשרות הניתנת לבני אדם נבחרים ( השוו דניאל, ב, כ - כג ) לגילוי הגזרה האלוהית על מהלך ההיסטוריה ולגילוי הנהיה בגורלו של כל יחיד . מונחים אלו חוזרים בהוראות ליחיד, המכונה ‘מבין‘, או ‘בן מבין‘, בחיבור ‘מוסר למבין‘ ( Q415 - 4 Q418, 4 Q423 ; 1 Q26 4 ) , ומעידים על יכולת ההבנה שהונחלה לו בגזרתו הקדומה של האל . מחיבור זה אפשר ללמוד על אודות הגזרה האלוהית הקדומה לכל ההווה והעתיד להיות בכל הזמנים, מכיוון ש‘ברז נהיה פרש את אושה ומעשיה‘ ( Q417 4 קטע ,1 טור א, שורות 8 - 9 ) . כלומר, ההגות ב‘רז נהיה‘ מאפשרת להבין את היסודות שעליהם מושתתת ואליהם מכוונת הבריאה, והגות זו מלמדת על ‘כול הנהיה בה למה היה ומה יהיה בו‘ ( Q418 4 קטע ,123 טור ב, שורות 2 - 3 ) ; בלשון הוראה למבין : ‘הבט ברז נהיה מעשי קדם למה נהיה ומה נהיה במה‘ ( Q418 4 קטע ,43 שורות 2 - 3 ) [ = Q417 4 קטע ,1 טור א, שורות 3 - 5 ] ) , וביתר פירוט בהוראה כללית למבין על יכולתו להבחין בין טוב לרע : ‘ [ יומם ולילה הגה ברז נ ] היה [ ו ] דורש תמיד ואז תדע אמת ועול מ ב ו א

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר