מבוא: יצירת מרחבים משותפים בחברה מרובת תרבויות

עמוד:8

8 | מרחבים משותפים במערכת החינוך ובאקדמיה המדינה והמרחב הציבורי נוהגים על פי עקרון "עיוורון הצבעים", שמבטיח שוויון פורמלי לכל האזרחים ( 1992 Habermas, ) . גם גישה זו זכתה לביקורת בגלל הקושי ביישומה והספק הטמון באפשרות שמדינה או ארגון יוכלו להיות ניטרליים כפי שהם מתיימרים להיות . גם אם יצליחו, הרי יש בכך פגיעה בזכותו של הפרט – בעיקר זה המשתייך לקבוצת מיעוט – לאמץ זהות קולקטיבית ( & Margalit Halbertal, 1994 ; Taylor, 2006 ) . לעומת גישות אלה הגישה הרב - תרבותית מצדדת בעמדה חיובית כלפי ריבוי תרבויות ואינה רואה בשונות בעיה שיש לפתור, אלא משאב שיש לשמרו ולטפחו ( 2015 Colombo, ) . מתפיסה ערכית זו נגזרת מדיניות המכירה בקיומן של קבוצות אתניות ותרבותיות שונות, ולא רק בפרטים שבתוכן . גישה זו מקדמת מדיניות ציבורית הרגישה לשונות תרבותית ומעודדת שוויון אזרחי וצדק חלוקתי ( 2010 Kymlicka, ) . משמעותה של האידיאלוגיה הרב - תרבותית היא שימור ההבדלים בין הקבוצות החברתיות מתוך דאגה לקיום תרבותי ייחודי ולכיבוד זכויות ( פאול - בנימין וריינגולד, 2016 ) . חינוך לרב - תרבותיות נתפס כחינוך שוויוני המקנה לכל תלמיד ותלמידה כלים לתפקוד יעיל וערכי בחברה, בלא קשר למוצאם האתני, הגזעי, התרבותי או החברתי ( & Banks, 1995 ; Convertino, Alevinson, Gonzalez, 2017 ) . כלומר חינוך לרב - תרבותיות מקדם למידה, כיבוד תרבויות שונות ויצירת מרחב מכיל לכלל התרבויות ( & Ho - Kyung, Seong Woo, JuSung, 2015 ) . בנוסף הגישה הרב תרבותית שואפת להתייחס למגוון תרבותי באמצעות אמפתיה, תודעה ומוסריות, ולשים את הדגש על הנרטיב ועל נקודת מבטם של חברי הקבוצות התרבויות המוחלשות . חינוך לרב - תרבותיות הוביל עם השנים להתפתחות גם בתחום זכויות האדם וההגדרה העצמית של עמים . במחוז קוויבק שבקנדה למשל נחקקו חוקים המבטיחים כי השפה הצרפתית תמשיך להיות השפה הדומיננטית במרחב הציבורי ולא השפה האנגלית ( 2011 Evans, ) . הגישה הרב - תרבותית היא הרחבה של גישת הפלורליזם התרבותי, אולם אין זהות בין השתיים . פלורליזם במובן המהותי והערכי הוא ערך מרכזי במדינה דמוקרטית . עקרון הפלורליזם משמעו הכרה בשונות, היינו בהבדלים בין הפרטים והקבוצות במדינה, ובזכותה של כל קבוצה לשמור על ייחודה ולפעול על פי השקפת עולמה ( אבישר, 2017 ; דרור, 2012 ) . הפלורליזם משמעו, בין השאר, הרשאה חברתית ותרבותית לריבוי הגוונים, אולם אין בו בהכרח ביטוי לתמיכה בהם . במילים אחרות, הגישה הפלורליסטית מכירה בזכויותיהן של קבוצות תרבויות ואינה דורשת בגלוי להתאימן לזרם המרכזי או להטמיען בו, אך בד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר