ה״אני הלירי״ – שילוב תכנים אוטוביוגרפיים

עמוד:13

״רַק מִלָּה בְּעִבְרִית" : שמונה מאפיינים לשיריו של אהוד מנור | 13 במודעות של ה״אני הלירי״ . בזמר העברי, שמנור גדל עליו, היה מקום מועט מאוד ל״אני הלירי״ ; יתר על כן, מרבית שירי האהבה מושרים בגוף ראשון רבים ( סרוסי ורגב, 2014 ) . כך כתב אהוד מנור על התקופה הזאת : ברבים מן השירים העבריים שגדלתי עליהם רווחה הכתיבה בגוף - ראשון רבים : אנחנו, כולנו, עלינו, בנינו, ואפילו אהבנו . אפשר, כמובן, להצביע גם על שירים בגוף - ראשון יחיד, אבל אלה מעטים יחסית . שיר הזמר העברי האישי החל לפרוח רק לקראת סוף שנות השישים של המאה הקודמת, בין השאר בהשפעת בוב דילן, ליאונרד כהן, הביטלס, הדלתות, ג'וני מיטשל, פול סיימון ואחרים ; אך לא פחות מהם קידמו את המהלך הזה הבקיעים הראשונים שניבעו, בעקבות מלחמת ששת הימים, בחומת ה'אני' הישראלי - הקולקטיבי . ( ,2003 עמ' 22 ) בתחילת שנות השבעים המוזיקה הפופולרית בארץ מאופיינת כאמור בפיצול בין הזמר העברי הישן - שבו הפזמונאי, המלחין והמבצע הם יוצרים נפרדים, לבין הרוק הישראלי בסגנון ה - singer – songwriter - שבו היוצר מבצע ומלחין את שיריו, או שאלה נכתבים במסגרת של הרכב ושיתוף פעולה הדוק בין חברי להקה . אהוד מנור מציג אפשרות שלישית, שירים אישיים המלווים את חייה של אישיות ציבורית, אך לא במסגרת הרוק ששינה ושבר את כללי המשחק של הזמר העברי לחלוטין וראה בחריזה המסורתית אלמנט מיושן ואף מגוחך . בספרו יום שני טוען נסים קלדרון ( 2009 ) : הדמות שמופיעה בשיר אופייני של הזמר העברי – בין שהיא תופרת ותופרת בעוד הים לא יחדל מלנהום, ובין שהיא מבקשת שלא תאמר לה שלום אלא רק להתראות – הדמות הזאת נעלמת מן העולם כאשר מסתיים השיר . בשיר הבא תופיע דמות אחרת לחלוטין . וכשם שהדמות שעליה שרים נעלמת, כך נעלמת גם דמות המשורר . גם אם יש לכותב המילים סגנון חזק וייחודי [ . . . ] הסגנון הזה לא מוביל את המאזין לבנות בדמיונו ביוגרפיה של דמות המשורר . ואני מתכוון לביוגרפיה פיקטיבית, לדמות אומנותית, לא לרכילות של פרטים מחיי המחבר [ . . . ] הפזמונאי והזמר לא היו מעוניינים לחבר בין הנקודות הביוגרפיות השונות שבשירים, וגם לא בין הנקודות בביוגרפיה של עצמם ככותבי השירים . הביוגרפיה האמנותית נשמרה לשירה הכתובה . ( עמ' 366 ) אצל מנור הביוגרפיה האומנותית הזאת נבנית עוד בשיריו המוקדמים, עוד לפני שקלדרון מאתר אותה אצל יוצרי הרוק של תחילת שנות השבעים . "הבתים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר