הקדמה

עמוד:10

10 | ״רק מִלָּה בְּעִבְרִית״ : שירֵי אהוד מנור בין ה״אני״ ל״אנחנו״ המעצבת דובר חדש "אוניברסלי" החורג מהקולקטיביות העברית ( חבר, 2017 ) - מתפתח גם דור חדש של פזמונאים, ביניהם מנור, הנמצאים על הרצף שבין אינדיבידואליזם אוניברסלי לבין קולקטיביות ציונית . במילים אחרות, כפי שטוענת צמיר ( 2006 ) בספרה בשם הנוף באשר למשוררי המדינה, אין בשלב זה השתחררות מוחלטת ״של היחיד מן הקולקטיב ומן המסגרת הלאומית״ ( עמ׳ 31 ) , אלא יחסים סבוכים הרבה יותר, הבאים לידי ביטוי גם בפזמוניו של מנור . סרוסי ורגב ( 2014 ) מציינים את אהוד מנור כיוצר שכתב פזמונים בלבד, אך גם כמי שנתון להשפעה של "התבניות והמרכיבים של השירה העברית המודרנית הקנונית" ומהשירה הלירית ה"גבוהה" ( עמ' 80 ) . שירי ארץ ישראל היו ממוקמים בין השיר הלירי לבין הפזמון הפופולרי, שנחשב נחות יותר . מעמדם התרבותי היה ועודנו ממוקם בין שתי סוגות אלו . התופעה של משוררים ליריים שכתבו גם פזמונים - כמו נתן אלתרמן, יעקב אורלנד ונתן יונתן - אף הוסיפה לשניות זו ותרמה לתחושת החפיפה בין שתי הסוגות . מנור, בדומה למשוררי דור המדינה, יוצר ברוב שיריו דובר אוניברסלי, המביע רגשות, לרבות חולשה, השונה מדמות ה"צבר" הקשוח הישראלי . אך שלא כמו משוררים אלה, הוא מתעקש ברוב שיריו על מבנה של בית ופזמון ועל חריזה מסורתית, המאפיינת את הזמר העברי עד סוף שנות השישים . עם זאת בחלק משיריו שנכתבו משנות השמונים ואילך, ניכר מעבר לכתיבה שמאפייניה קרובים יותר לשירה מאשר לפזמון, למשל "ברית עולם", "יליד הארץ", "אין לי ארץ אחרת" ו"קרבת אלוהים" . שירים אלו חורגים ממבנה הפזמון המסורתי של בתים בחריזה סכמתית ופזמון חוזר ודומים יותר לשירה מודרנית בחריזה פנימית או חופשית ובאי - סימטריה של שורות השיר . טלילה אלירם ( 2006 ) משרטטת שלוש תקופות בהתפתחות הזמר העברי : התקופה הראשונה, מ - 1882 ועד ,1963 היא תקופת היווצרות הסוגה של הזמר הארץ ישראלי ו"תור הזהב" שלו ; בתקופה השנייה, בין 1963 - ,1980 קיימים שני מישורי השפעה : שירי ארץ ישראל מצד אחד, ושירים המושפעים מהמוזיקה האנגלו - אמריקנית מצד אחר ; התקופה השלישית, מ - 1981 ואילך, מאופיינת בשגשוגם של הרוק והפופ ובעליית המוזיקה המזרחית . מנור, שהחל לכתוב שירים ב - ,1965 יוצר בקו התפר של שתי התקופות - השנייה והשלישית : בתקופה השנייה הוא כותב שירים בעלי מאפיינים משני המישורים, הארץ ישראלי והאנגלו - אמריקני ; ובתקופה השלישית הוא משתף פעולה עם מלחינים רבים בשלושה מישורים, שהגבולות ביניהם אינם לגמרי ברורים ולא פעם חופפים : זמר

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר