מבוא - חינוך בחברה הערבית בישראל: רקע, הערות ונושאים לדיון

עמוד:12

12 | חינוך בחברה הערבית בישראל מבין התלמידים הנוצרים בחטיבה העליונה ( בחינוך הערבי ) % 2 . 56 למדו בנתיב העיוני ( % 4 . 55 מהבנים ו - % 9 . 56 מהבנות ) . שיעור זה דומה לשיעור התלמידים המוסלמים בחטיבה העליונה ( בחינוך הערבי ) – % 1 . 58 ( % 4 . 55 מהבנים ו - % 8 . 60 מהבנות ) ונמוך משיעור התלמידים היהודים בחטיבה העליונה ( בחינוך העברי ) – % 2 . 65 ( % 2 . 67 מהבנים ו - % 1 . 63 מהבנות ) . בשנת הלימודים תשע"ו ( 2015 - 2016 ) % 3 . 7 מכלל התלמידים בכיתות י"ב בחינוך הערבי היו נוצרים . באותה השנה % 9 . 73 מהתלמידים הנוצרים בכיתות י"ב בחינוך הערבי היו זכאים לתעודת בגרות – עלייה לעומת השנה הקודמת ( שיעור הזכאים באוכלוסייה זו היה אז % 72 ) . שיעור הזכאות הזה לתעודת בגרות בשנת תשע"ו היה דומה לשיעור בקרב התלמידים הדרוזים ( % 8 . 71 ) וגבוה יותר מאשר השיעור בקרב התלמידים המוסלמים ( % 3 . 56 ) ובקרב תלמידי י"ב בחינוך העברי, לרבות במסגרות החרדיות ( % 9 . 64 ) . התלמידים הערבים הנוצרים מובילים בשיעור הזכאים לתעודת בגרות העומדת בדרישות הקבלה האוניברסיטאיות – % 2 . 66 . שיעור זה גבוה משיעור הזכאים בקרב התלמידים הדרוזים ( % 9 . 51 ) , המוסלמים ( % 1 . 41 ) והתלמידים בחינוך העברי ( % 1 . 55 ) לתעודת בגרות העומדת בדרישות הקבלה האוניברסיטאיות . תלמידים דרוזים במערכת החינוך בשנת 2016 % 2 . 3 מהדרוזים בישראל ( בני 18 לפחות ) לא למדו כלל בבית ספר . % 7 . 2 מאלה שלמדו לא קיבלו תעודה כלשהי, % 6 . 30 היו בעלי השכלה יסודית ( לרבות כאלה שהשלימו את לימודיהם בחטיבת ביניים ) , % 7 . 15 למדו בבית ספר תיכון אך לא היו זכאים לתעודת בגרות, % 3 . 31 קיבלו תעודת בגרות, % 4 . 7 קיבלו "תעודת סיום של בית ספר על - תיכוני", ו - % 4 . 12 היו בעלי תואר אקדמי או תעודה אקדמית . בקרב הדור הצעיר בעדה הדרוזית המצב שונה באופן מובהק . בשנת הלימודים תשע"ז ( 2016 - 2017 ) למדו 5,500 סטודנטים דרוזים בכל המוסדות להשכלה גבוהה בישראל ( עלייה של % 8 לעומת שנת הלימודים הקודמת ) . בחינה רב - שנתית של המצב מלמדת שמספר הסטודנטים הדרוזים גדל פי 2 . 3 ב - 17 שנים . מקרב כלל הסטודנטים הדרוזים שלמדו בשנת הלימודים תשע"ז, % 8 . 79 למדו לתואר ראשון, % 3 . 18 למדו לתואר שני, % 1 . 1 למדו לתואר שלישי, ו - % 8 . 0 למדו לקבלת תעודה אקדמית . מקצועות הלימוד שחלקם היחסי של הדרוזים בהם היה גבוה משמעותית בהשוואה לחלקם היחסי באוכלוסייה הכללית, היו הוראת

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר