דברה עורכת

עמוד:13

13 פירמידה הפוכה בחינוך מקצוע ההוראה והחינוך, במהותו, בנוי במידה רבה כפירמידה הפוכה ויש בו תנועה הפוכה מזו המוכרת בשאר המקצועות בעולם : ככל שאתה מתרחק מהוראה ומחינוך בפועל, כך אתה משמעותי פחות . זו האמת וכדאי וצריך לחשוף אותה . שלא כמו כמעט בכל מקצוע אחר שבו התקדמות בהיררכיה הארגונית והפרופסיונלית יוצרת יותר השפעה ואחריות, בחינוך – על אף כל מה שמספרים ושנראה מבחוץ – המצב הפוך . זוהי אולי ההצדקה המשמעותית ביותר להוצאת ספר כמו זה . כמה חשוב שנשמע את דעותיהם, את תפיסותיהם, את תובנותיהם ואת שאלותיהם של המורים . הבמה שיקבלו, בעומקה, תיטיב עם כולנו . אני כמובן לא מזלזלת בחשיבותה של מדיניות ציבורית רחבה ובתפקידם העצום של תוכניות מאקרו, של רפורמות שונות ושל מהלכים אחרים . אנו משוועים לכך . אינני חלילה מצמצמת גם את חשיבותם של מנהלי בתי הספר, המחזיקים שדרה כה מהותית במערכת החינוך והם חלק משמעותי מספר זה . ועדיין – אין איך לברוח מזה – המורה, המחנך, הוא האיש המרכזי, שיראת קודש מרחפת מעל תפקידו, פשוט משום שהוא זה אשר בא במגע ישיר עם נשמות של ילדים וילדות, נערים ונערות . ימי משבר הקורונה שימשו הוכחה נוספת, צלולה ומרוכזת, לכוחו של השדה ולצורך העז בהקשבה לאנשי השטח . הס פר מכיל עדויות מעניינות שעלו ממגוון ראיונות וצפיות שערך אלון פוטרמן עם מורים ומורות בתוך בתי הספר שבהם הם מלמדים, ואפשר אף לומר שבהם הם חיים . יש בהן לא מעט פנינים של ממש, אמירות, מחשבות, שיתופים ובעיקר סיפורים מרגשים, שאם רק נשכיל לפתוח את הראש ואת הלב ולקרוא אותם בכבוד הראוי – נרוויח כולנו . אין בו תובנות-על גדולות שנובעות מניתוח דבריהם של המורים או ניסיון לחפש כאלה . להפך, יש בו שיחות עם מורים על חינוך ועל משמעות ועל החיים, ממש כפי שנשמע . ובכך יופיו . דבר הע ורכת

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר