מבוא

עמוד:13

מבוא 13 הישראלי, על צמיחת דימויו האגדי של טרומפלדור ועל שחיקתו . בתחילת שנות השבעים היה דיון בשאלה אם יוסף טרומפלדור 'אמר או לא אמר' לפני מותו את האמירה הקנונית שיוחסה לו, 'טוב למות בעד ארצנו', או מסר בנוסח דומה . הדעה שהוא פלט קללה בשפת אימו זכתה לתהודה בשיח הציבורי בתקופה זו, אך ביטויים של ספק לגבי אמירתו של טרומפלדור התגלו אצל צעירים שחונכו לאורה כבר בתקופת היישוב . שנים קודם לכן, בסביבות מארס ,1949 שיתף אורי קיסרי את קוראי 'מעריב' בספק שהתחדש בו על רקע טקסי י"א באדר : 'האמנם אמר הגלילי את המילים הללו ? האמנם כך אמר אותן ? ' . הוא הוסיף בגילוי לב : 'ספק זה אינו חדש בקרבי . זה לי כמה שנים שאני מבקש לידע את פרטי המוות האפי הזה [ . . . ] טרומפלדור הן לא ידע עברית [ . . . ] ואם ידע — ידיעותיו בלשון היו מעטות' . 5 הדברים נכתבו זמן קצר לאחר הקמת המדינה ושבוע לאחר שמפקדי יחידות הצבא הישראלי שלחו מאום - רשרש מברק שהקדיש את כיבוש העיירה הדרומית ל'יום תל - חי' . 6 ובכל זאת, באותו שבוע שנראה כאחד מפסגות מעמדו של מיתוס תל חי, הסביר העיתונאי הוותיק : 'במסיבות אלה היה עלי — וכל אדם בר הגיון היה עושה כמותי — להגיע למסקנה, שירושתו המילולית של האיש הגדול היא אגדה, שככל אגדה אין אתה יודע כיצד נולדה ומנין נבראה והיתה' . 7 נראה, אם כן, שהספק בדבר מילותיו האחרונות של גיבור תל חי קינן בצעירים עוד בתקופת המנדט . חיזוק לכך אפשר למצוא בדברים שמאיר בראלי כתב ב'דבר' ב - 1970 . הוא שיתף את קוראיו ב'סיפור שהיה נפוץ זמן רב בחוגים פנימיים של ה"הגנה", כאילו טרומפלדור לא אמר כלל "טוב למות בעד ארצנו" [ . . . ] אלא ביטא קללה עסיסית בלשון הרוסית' . 8 בראלי, שהיה עורך 'אשנב', ביטאון ה'הגנה' ומפא"י, העיד שהטלת הספק בדברי טרומפלדור קדמה להקמת המדינה אם כי הוא עצמו היה משוכנע שגיבור תל חי אכן ביטא את המסר הפטריוטי ושהמפקפקים הם אלה שטועים . 9 מאוחר יותר, ביום השנה הארבעים לקרב תל חי, במארס ,1960 פרסם בועז עברון ב'הארץ' וידוי על כך שזה כבר הוא מתייחס 'בחשד לטרומפלדור' ובעיקר 5 א' קיסרי, 'מנקודת מבטי : ואולי אמר "ניצ'בו"', מעריב, 1949 . 3 . 17 . 6 מ' עזריהו, 'הגיאוגרפיה המיתית של י"א באדר : מתל - חי לביריה ולאילת', אופקים בגיאוגרפיה, 46 – 47 ( 1997 ) , עמ' 9 – 20 . 7 קיסרי ( לעיל, הערה 5 ) . 8 מ' בראלי, 'פשר חידתו של גיבור', דבר, 1970 . 5 . 13 . 9 מתברר שבקרב צוות חצר תל חי רווחה בעבר ההכרה, אולי השמועה, שבעת אחת העליות הגדולות של תנועות הנוער לתל חי, באמצע שנות השלושים, נעמד פנחס שניאורסון, מראשי המגינים בתל חי, ליד האבן שסימנה את המקום שבו נפגע טרומפלדור והבהיר לחניכי הנוער העובד כי האגדה על מילותיו האחרונות של טרומפלדור לא התרחשה במציאות וכי 'הגיבור הגידם' קילל ברוסית ברגעיו האחרונים .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר