פרק 1: המשבר השקט

עמוד:14

14 | לא למטרות רווח : מדוע הדמוקרטיה זקוקה למדעי הרוח בסתיו 2005 התקשרה אליי ראשת ועדת האיתור לדיקן החדש של בית הספר לחינוך באחת האוניברסיטאות היוקרתיות ביותר בארצות הברית כדי לבקש את עצתי . לאוניברסיטה אקרא להלן א' . לבית הספר לחינוך של א' נודעת השפעה אדירה על מורים ועל בתי ספר בכל ארצות הברית . כשהתחלתי לדבר על תפקיד מדעי הרוח והאמנויות בחינוך לאזרחות דמוקרטית, דברים שבעיניי היו ידועים וברורים מאליהם, הביעה האישה הפתעה . "כמה מוזר", אמרה, "אף אחד מהאנשים האחרים שדיברתי אִתם לא הזכיר כלל את הדברים האלה . דיברנו רק על איך אוניברסיטה א' יכולה לתרום לחינוך מדעי וטכנולוגי ברחבי העולם, וזה מה שבאמת מעניין את הנשיא שלנו . אבל מה שאת אומרת מעניין מאוד, ואני באמת רוצה לחשוב על זה" . בחורף 2006 ערכה עוד אוניברסיטה אמריקנית יוקרתית – נקרא לה ב' – כנס לציון יום שנה חשוב . גולת הכותרת של הכנס הייתה 5 כמה חודשים לפני אמורה להיות דיון על עתיד הלימודים הכלליים . האירוע נאמר לדוברים שהסכימו להשתתף בו שמוקד הדיון השתנה, ושעליהם רק לבוא להרצות לפני קהל מצומצם מהחוג על כל נושא שיבחרו . מנהלן זוטר אדיב ודברן אמר לי שהסיבה לשינוי היא שנשיא אוניברסיטה ב' החליט שכנס על לימודים כלליים לא "יעורר הדים", ולכן החליט להחליפו בכנס על הישגי הטכנולוגיה האחרונים ותפקידם ביצירת רווחים לעסקים ולתעשייה . יש מאות סיפורים כאלה, וסיפורים חדשים צצים מדי יום ביומו, בארצות הברית, באירופה, בהודו ובלי ספק במקומות אחרים בעולם . אנו רודפים אחר הנכסים המגנים עלינו, המספקים והמנחמים אותנו – "כסותנו" החומרית, כפי שכינה זאת טאגור . אך נראה שאנו שוכחים את הנשמה, שוכחים מה פירוש מחשבה הנפתחת מתוך הנשמה ומחברת אדם ועולם בדרך עשירה, מעודנת ומורכבת ; שוכחים מה פירוש לגשת אל אדם אחר כאל נשמה, ולא כאל מכשיר מועיל גרידא או כאל מכשול להגשמת 5 ״לימודים כלליים״ הוא התרגום של המונח liberal education , היינו לימודים שתכליתם הקניית השכלה כללית ופיתוח האישיות .

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר