פרק 1: המשבר השקט

עמוד:13

פרק 1 ב המק - ר הקקט | 13 הדוח . מהשמטתם עולה בבירור שיהיה זה בסדר גמור להניח ליכולות האלה לגווע לטובת תחומי דעת מועילים יותר . במרץ 2004 התכנסה קבוצת מלומדים ממדינות רבות כדי לדון בפילוסופיה החינוכית של רבינדרנת טאגור, חתן פרס נובל לספרות ב - 1913 וחדשן מוביל בחינוך . הניסוי החינוכי של טאגור, שנודעה לו השפעה רחבה באירופה, ביפן ובארצות הברית, התמקד בהעצמת התלמיד באמצעות פרקטיקות של ויכוח סוקרטי, חשיפה לתרבויות רבות מרחבי העולם ומעל לכול – הכנסת מוזיקה, אמנות יפה, תאטרון ומחול לכל חלקי תכנית הלימודים . כיום בהודו רעיונותיו של טאגור זנוחים ואף נדחים בבוז . כל המשתתפים בוועידה הסכימו שתפיסה חדשה הממוקדת ברווח קנתה לה שביתה, ובתוך כך דחקה את כל הרעיון של התפתחות עצמית יצירתית וביקורתית, שבאמצעותו עיצב טאגור רבים כל כך מאזרחיה לעתיד של הדמוקרטיה המצליחה של הודו . האם תצליח הדמוקרטיה בהודו לשרוד למרות המתקפה הנוכחית על נשמתה ? לנוכח ראיות רבות כל כך מהזמן האחרון לאטימות ביורוקרטית ולחשיבת יחד לא - ביקורתית הביעו רבים מהמשתתפים חשש שהתשובה היא "לא" . בנובמבר 2005 נערך כנס מורים בבית הספר הניסויי בשיקגו, בקמפוס של האוניברסיטה שלי, אותו בית ספר שבו ערך ג'ון דיואי את ניסוייו פורצי הדרך ברפורמת החינוך הדמוקרטי ואשר בנותיו של הנשיא ברק אובמה בילו בו את שנות לימודיהן הראשונות . המורים התכנסו כדי לדון בנושא החינוך לאזרחות דמוקרטית . הם סקרו מגוון רחב של ניסויים חינוכיים ולמדו על דמויות רבות, החל בסוקרטס ודיואי במסורת המערבית וכלה ברעיונותיו הקרובים של טאגור בהודו . אך היה ברור שמשהו אינו כשורה . המורים – המתגאים בכך שהם מדרבנים את התלמידים לשאול, לבקר ולדמיין – הביעו חרדה מן הלחצים שמפעילים הורים אמידים השולחים את ילדיהם לבית הספר היוקרתי הזה . הורים אלו, שקצה נפשם במיומנויות מיותרות לכאורה והם מתעקשים שימלאו את ילדיהם במיומנויות שעשויות להביא לידי הצלחה כלכלית, מנסים לשנות את החזון המנחה של בית הספר . נראה שנכונה להם הצלחה .

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר