פרק 1: המשבר השקט

עמוד:12

12 | לא למטרות רווח : מדוע הדמוקרטיה זקוקה למדעי הרוח מה הם אותם שינויים קיצוניים ? מדעי הרוח והאמנויות סובלים מקיצוצים, הן בחינוך היסודי והעל - יסודי הן במכללות ובאוניברסיטאות, כמעט בכל מדינה בעולם . קובעי המדיניות רואים בהם מותרות לא - מועילים בימים שמדינות נדרשות לקצץ בכל הדברים הלא - מועילים כדי להישאר תחרותיות בשוק העולמי, והם מאבדים במהירות את מקומם בתכניות הלימודים וגם בנפשם ובלבם של הורים וילדים . למעשה, מה שאפשר לכנות ההיבטים ההומניסטיים במדע ובמדעי החברה – הדמיון, היצירתיות, המחשבה הביקורתית המדוקדקת – הולכים ונסוגים גם הם, שכן מדינות מעדיפות לקצור רווחים בטווח הקצר באמצעות טיפוח המיומנויות המועילות והשימושיות מאוד המתאימות לעשיית רווחים . המשבר ניצב מולנו, אך טרם התייצבנו מולו . אנו נוהגים כאילו העסקים כרגיל, בשעה שבפועל שינויי דגש גדולים ניכרים בכל מקום . לא ממש דנו בשינויים אלו, לא ממש בחרנו אותם, ובכל זאת הם מגבילים את עתידנו יותר ויותר . הנה חמש דוגמאות הלקוחות במתכוון ממדינות שונות ומרמות השכלה שונות : בסתיו 2006 פרסמה הוועדה על עתיד ההשכלה הגבוהה מטעם מחלקת החינוך של ארצות הברית בראשות מרגרט סְפֵּלִינְגְס, מזכירת החינוך בממשל בוש, את הדוח על מצב ההשכלה הגבוהה במדינה : מבחן מנהיגות : מתווה לעתיד ההשכלה הגבוהה בארצות הברית . 4 דוח זה כלל ביקורת חשובה על אי - השוויון בנגישות להשכלה הגבוהה . אך בכל הנוגע לנושא עצמו, הוא התמקד אך ורק בחינוך למטרות רווח כלכלי לאומי . הוא עסק בליקויים מורגשים במדע, בטכנולוגיה ובהנדסה – לא במחקר מדעי בסיסי בתחומים אלו, אלא רק בלימוד שימושי מאוד היכול לייצר במהירות אסטרטגיות לעשיית רווחים . מדעי הרוח, האמנויות וחשיבה ביקורתית נעדרו בעיקרו של דבר מן 4 A Test of Leadership : Charting the Future of U . S . Higher Education זמין באינטרנט . דוח נגדי בעל ערך הוא College Learning for the New Global Century , שפרסמה מועצת המנהיגות הלאומית למען לימודים כלליים וההבטחה של אמריקה ( LEAP ) , קבוצה שארגן איגוד המכללות והאוניברסיטאות האמריקניות ( 2007 Washington, DC, ) . אני סומכת את ידי על רוב המלצותיו ( שלא במפתיע, שכן השתתפתי בכתיבת טיוטת הדוח ) .

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר