תקציר עיקרי ההמלצות

עמוד:13

ת ק צ י ר ע י ק ר י ה ה מ ל צ ו ת 13 הוועדה רואה את שעות הלימוד בבתי הספר כפסיפס של חמשת המרכיבים הללו . המודל שאנו מציעים הוא דינמי שכן גודלם היחסי של המרכיבים והבחירות הפנימיות ביניהם עשויים להשתנות לאורך השנים . השינוי יחול בהתאם לשיפור ההדרגתי שיושג ביכולותיהם של בתי הספר וצוותי ההוראה ללמד בשיטות מתקדמות ולהעריך את עבודתם, ובהתאם לשינויים שיתרחשו בתנאים הסביבתיים, החברתיים והטכנולוגיים . כדי לסייע בידי אנשי החינוך בכל הדרגים לקבל החלטות מושכלות במהלך השנים, אנו מזכירים כי תכנון לימודים איכותי צריך להתבצע מתוך מודעות למטרות שרוצים להשיג, וכי כל שינוי חייב להתקשר למטרה שלשמה הוא נועד . כדי להקל על אנשי החינוך בכל הדרגים, המסמך מפרט שורה של קריטריונים לבחינת שינויים עתידיים בתכנון הלימודים . הוועדה ממליצה להתחשב בקריטריונים אלה בקביעת האופן שבו ייושם המודל המוצע בהקשרים חינוכיים שונים . ד . חומרי לימוד דיגיטליים  השינויים הצפויים בתוכנית הלימודים וההתפתחות המהירה של טכנולוגיות דיגיטליות משתקפים גם בחומרי הלימוד הדיגיטליים המשרתים את הלומדים ואת המלמדים .  חומרי לימוד דיגיטליים מאפשרים שיפור של תהליכי למידה קיימים וכן יצירה של דרכי למידה חדשות שיכולות לתת מענה לאתגרי המאה ה - 21 . לכן יש צורך לקדם את הפיתוח וההטמעה של חומרים אלו במערכת החינוך .  יחד עם זאת, תרומתם של חומרי לימוד דיגיטליים אינה ניכרת בכל הקשר ולכן יש לקדם את השילוב המערכתי של חומרי לימוד דיגיטליים כאשר יש ראיות מחקריות התומכות בערך המוסף הפדגוגי שלהם, כאשר עיצובם נותן מענה טוב לצורכי הלומדים וכאשר קיימת בבתי הספר מוכנות טובה לשימוש בהם .  לפיכך יש צורך בשיפור תהליכי העיצוב והפיתוח של חומרי הלימוד הדיגיטליים ובשיפור המוכנות של המורים והמורות לשימוש משמעותי ויצירתי בחומרים אלו .  בד בבד יש צורך לפעול כדי לשפר את יכולתם של הלומדים והלומדות להשתמש באופן עצמאי, מושכל וביקורתי במגוון המשאבים הדיגיטליים הקיימים במרחב המקוון . זאת מתוך תפיסה שאחד מתפקידיו החשובים של בית הספר במאה ה - 21 הוא להכין את בוגריו ללמידה לאורך החיים בסביבה דיגיטלית מורכבת ומשתנה .  לשם כך יש צורך לשלב בלמידה מקורות מידע דיגיטליים מגוונים יותר, להגדיל את האוטונומיה של הלומדים ואת אחריותם לבחור מקורות מידע אלו, לטפח כישורי קריאה דיגיטלית ואוריינות מידע דיגיטלית ולפתח את הידע האפיסטמי של הלומדים והלומדות לגבי האופנים שבהם ידע נוצר, מופץ ומוערך .  יש לקחת בחשבון שתהליכי ההסדרה והאישור של חומרי לימוד מודפסים אינם מתאימים לחומרי לימוד דיגיטליים . לכן יש צורך להגדיל את השיתוף של כל מעגלי היצרנים והצרכנים של החומרים בהערכה ובבחירה שלהם . למשל, יש צורך לתמוך בקהילות מורים מקוונות שאוֹצְרוֹת ומעריכות חומרי לימוד דיגיטליים, ולתת מקום מרכזי בהכשרת המורים והמורות לטיפוח כישורי הערכה ואוֹצְרוּת של חומרים אלה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר