תקציר עיקרי ההמלצות

עמוד:11

ת ק צ י ר ע י ק ר י ה ה מ ל צ ו ת 11 המלצות מרכזיות א . מטרות  על פי המלצות הוועדה על מערכת החינוך לקדם ממדים רבים של רווחה ולא רק רווחה כלכלית . לשם כך נדרשים הקניית כלים לשמירה על הבריאות, פיתוח זהויות תרבותיות, טיפוח ממדים רגשיים וחברתיים, עידוד מילוי חובות אזרחיות, פיתוח רוח האדם כולל עיסוק בתרבות ובמדע וכן טיפוח שאיפה למימוש עצמי . ב . למידה ולימודים  גם במאה ה - 21 יש לראות בלימוד ידע ותכנים מטרה חשובה של מערכת החינוך . לכן יש לתת לתהליכים של הבניית ידע מקום מרכזי בתוכניות הלימודים .  על תכנון הלימודים לחזק דרכי הוראה המקדמות למידה פעילה וחותרות להבנה עמוקה .  על הלמידה להתמקד בהבניית ידע דינמי הניתן להכללה וליישום רחב . לשם כך יש לחתור לאגם את הידע סביב שאלות גדולות או רעיונות ועקרונות מרכזיים .  לאור האתגרים המורכבים של המאה ה - ,21 תוכניות הלימודים צריכות לקדם מגוון אסטרטגיות וסוגות חשיבה . על תוכניות הלימודים בתחומים השונים לאתגר מבחינה אינטלקטואלית ולטפח סקרנות ויצירתיות .  החשיבה צריכה להשתלב בתוך תחומי הלימוד ולא להיוותר מנותקת מהם . יש לשלב בתוכנית הלימודים מטרות של ידע וחשיבה באופן הדוק ומפרה, בהתאמה למבנה האפיסטמי של כל אחד מתחומי הדעת .  יש לראות בהוראת לשון האֵם תחום מרכזי, החשוב לנושאי הלימוד האחרים . לכן, הוראת השפה הדבורה והכתובה צריכה להיות תחת אחריותם של כל המורים והמורות ולא רק של המורים ללשון .  על תוכניות הלימודים לעודד אוטונומיה פדגוגית של אנשי חינוך בכל הדרגים .  על תוכניות הלימודים לאפשר למידה בין-תחומית, למידה של תחומי לימוד חדשים ויוזמות העולות מהשטח .  בעקבות מחקרים חדשים בתחום התפתחות המוח, הוועדה ממליצה להתחיל בהבניית מיומנויות בסיסיות ויכולות רוחביות כבר בגיל צעיר . ג . מבנה מוצע לתכנון הלימודים לאור הרקע התיאורטי והמחקרי שנסקר במסמך, וכדי לממש את ההמלצות הכתובות בסעיפים הקודמים, 2 הוועדה ממליצה כי תוכנית הלימודים בבית הספר תורכב מחמישה מרכיבים : 2 בקיץ 2020 עתידה לסיים את עבודתה ועדה אחרת ביוזמה העוסקת בפיתוח מיומנויות רגשיות-חברתיות ( SEL ) . לאחר מכן מומלץ לשקול להוסיף מיומנויות רגשיות-חברתיות כתחום רוחב שישי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר