מבוא: על הוועדה ועל תהליך הלמידה

עמוד:29

מ ב ו א 29 המסמך המסכם והנגשתו המסמך המסכם את עבודת הוועדה עונה על כמה שאלות מרכזיות בתחום הפיתוח המקצועי של מורים . בפרק הראשון מתייחסת הוועדה לשאלות מהן המגמות החדשות המעצבות את תהליכי הפיתוח המקצועי במערכות חינוך ברחבי העולם ומהם האתגרים המרכזיים בתחום הפיתוח המקצועי . הפרק השני מתייחס לשאלה מהם הממצאים המרכזיים בתחום המחקר העוסק באפקטיביות של פיתוח מקצועי למורים . הפרק השלישי משיב על השאלות מהם הסדרי הניהול והארגון הנדרשים כדי לקדם פיתוח מקצועי מיטבי של מורים ועובדי הוראה, ומה נחוץ על מנת לתמוך בתהליכים הללו במערכת החינוך כולה . בפרק הרביעי עוסקת הוועדה בשאלה מהו מקומו ומהו תפקידו של הפיתוח המקצועי בפיתוח האישי של המורים ובמהלכי הקריירה שלהם, ובפרק החמישי נדונה השאלה מהם תהליכי ההערכה והבקרה הנדרשים על מנת לשפר את מערך הפיתוח המקצועי ואת תהליכי הלמידה וההתפתחות של המורים . במבט רחב ניתן לומר כי שני הפרקים הראשונים בוחנים את המגמות העדכניות בתחום ואת תוקפן המחקרי, ולאחר מכן שלושת הפרקים הנותרים מתבססים על ידע זה ובוחנים את היישום והתרגום של הידע למדיניות מכמה היבטים – הפרק השלישי עוסק בזירה הניהולית-ארגונית, הפרק הרביעי מתמקד במורה והפרק החמישי מתמקד בבקרה וההערכה . בכך כל פרק עומד בפני עצמו והפרקים משלימים זה את זה . מאחר שהוועדה עסקה בשאלות הכרוכות בניהול הלמידה המקצועית באופן מערכתי, ההמלצות אינן מבחינות בין שכבות גיל, תחומי דעת ומגזרים שונים . מובן כי בתחומים שונים נדרשים לעיתים סוגי למידה שונים, ומובן כי נדרש להתאים את אופני הלמידה לצרכים של מורים באזורים או במגזרים שונים . דיוקים והתאמות אלו צריכים להיעשות ברמה המקומית או הבית ספרית, או על ידי גורמי המקצוע במטה, ככל שמדובר במאפיינים בקשר לתחומי הדעת . חברי הוועדה מקווים כי ההתייחסות לשאלות החשובות האלה תעורר דיון וחשיבה, ובכך תקדם שינוי בתחום הפיתוח המקצועי . הפצה והנגשה המלצות המסמך המסכם הוצגו בהרצאה בכנס הבין-לאומי השביעי להכשרת מורים של מכון מופ"ת . בכנס הציגו חברי הוועדה את עיקרי המסמך ואת המתווה המוצע לשינוי המבנה הארגוני בתחום הפיתוח המקצועי . נוסף על כך, הוחלט ביוזמה להנגיש את פרקי המסמך המסכם ולהכין גרסאות מקוצרות לכל אחד מהפרקים . הפרקים המונגשים יפורסמו באתר היוזמה ויופצו לקהלי יעד רלוונטיים . כדי לחשוף את ציבור המורים לעבודת הוועדה, פרסמה היוזמה שלוש כתבות בנושא מתווי שיח במגזין "הגיע זמן חינוך" . הראשונה, "מועדון כתבי עת : כך תפתחו שיח עמיתים בעזרת מאמר מחקרי", השנייה, "כך תדברו על זה : חמש המלצות שיובילו אתכם לשיח לימודי נעים ואפקטיבי", והשלישית, "להשתפר בלדבר - הדרך לשיפור איכות ההוראה" . נוסף על כך, התפרסם מאמר נוסף של עמית היוזמה נמרוד סמילנסקי פרידמן, אשר סוקר תמות מרכזיות בגיליון המשותף של היוזמה ושל מכון מופ"ת בנושא פיתוח מקצועי מיטבי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר