1.3.4 טבלה 4: נגינה בבית הספר

עמוד:11

11 מידע נוסף על נגינה בבתי הספר בגרמניה לימודי נגינה נערכים על פי רוב בשעות אחר הצוהריים . הם אינם בגדר חובה, אלא מוגדרים כ"פעילות מחוץ לשעות בית הספר" . בתי הספר רואים ערך רב בקיום מקהלה, תזמורות והרכבים . ברוב המקרים בתי הספר פועלים בשיתוף פעולה עם ארגונים פרטיים ( קונסרבטוריונים ) ועם מורים פרטיים למוזיקה או עם הרכבים וקהילות מוזיקליות שפועלות ברשות המקומית . באנגליה שבעים אחוז מהילדים מנגנים על כלי נגינה ושני שליש מבתי הספר כוללים לימוד נגינה בכלי נגינה ( 2012 , ABRSM, 2014 ; Ofsted ) . שני מיליון ילדים ברחבי אנגליה זוכים למימון שיעורי נגינה ושירה באמצעות ארגונים הנקראים Music Services . את הארגונים הללו מנהלות הרשויות המקומיות, ולפיכך יש הבדלים בעלותם, בכמותם ובאיכותם של השיעורים באזורים השונים . כמו כן מוצעות מלגות לתלמידים בעלי כישרון מוזיקלי יוצא דופן ( 2018 AEC, ) . בשנת 2011 בוצעה רפורמה בתוכנית הלאומית לחינוך מוזיקלי באנגליה . הרפורמה העבירה את האחריות על חינוך מוזיקלי, ולימוד נגינה בפרט, למרכזים המוזיקליים שהוקמו ( 2011 , England Department for Education ) . בשנת 2013 הוחלט שכל אחד ממרכזי המוזיקה יבנה תוכנית לימודים מוזיקלית לבתי הספר בתחומו בתחילת כל שנה . על המרכזים לוודא שילדים בגילים 5 - 18 ינגנו על כלי מוזיקלי ( מלבד שירה ) במסגרת הרכב כיתתי, בשאיפה לשנה שלמה ומינימום סמסטר אחד, אחת לשבוע על אותו הכלי ( 2017 , Whittaker & Fautley ) . ברוב בתי הספר קיים הרכב חליליות או כלי מיתר . מרכזי המוזיקה מספקים גם שיעורים פרטיים לכ - 600 אלף תלמידים, ודיווחו ש - 30 אחוזים מהתלמידים ממשיכים לשנה הבאה ( England Department for Education, 2011 ) . בפינלנד שיעורי נגינה מתקיימים בבית הספר, כחלק מתוכנית הלימודים הבית ספרית, בהתאם לבחירת המורה המלמד . בכל כיתה למוזיקה יש כלי נגינה כמספר התלמידים, כגון חליליות, יוקללה, גיטרות וכלים עממיים . נוספים להם כלי נגינה של שיטת אורף ( Orff : כלי הקשה וקסילופונים ) , פסנתר וסט נגינה של מוזיקת פופ מודרנית ( בחלק מהכיתות ישנם גיטרה חשמלית, מערכת תופים ומיקרופונים ) . המורים למוזיקה מכוונים ליצירת חוויה של הנאה מההתנסות בנגינה ולא מתמקדים בהוראה עצמה . למשל, המורה נותן לתלמידים זמן להתאמן על השיר הנלמד . האימון נראה יותר כמו חקר כלים, והתלמידים חווים את הלמידה באופן שונה . סגנונות המוזיקה הנפוצים ביותר בכיתה הם פופ, ג'אז ומוזיקה עממית . התלמידים נחשפים בעיקר למוזיקה עכשווית ( 2015 , Juntunen ) . מקהלות בפינלנד הן ארגונים קהילתיים ללא מטרות רווח . בדרך כלל המקהלות בפינלנד הן רב גיליות, וכוללות ילדים בגילים 10 - 18 . המקהלות מסובסדות על ידי המועצות האזוריות, והתשלום בעד ההשתתפות הוא סמלי . בצפון קרוליינה וברוב ארה"ב נגינה בבתי הספר מושפעת מהתרבות המקומית, המדגישה את ההשתתפות בתזמורות, במקהלות ובהרכבים ( 2017 , Give a Note Foundation ) . תזמורות בית הספר קיימות ב - % 90 מחטיבות הביניים ובכמחצית מבתי הספר היסודיים . לימודי הכלי מתבצעים לרוב בהרכבים ולא בשיעורים פרטניים . הרכבים תזמורתיים : Orchestra – מתייחס בדרך כלל לתזמורת כלי קשת . Band – מתייחס לתזמורת כלי נשיפה שבה מחלקת כלי הקשה מובנית . על פי רוב כל השכבה לומדת יחד . התזמורות מחויבות להופיע מעל במה בפסטיבל solo and ensemble , המתקיים ברמת המחוז, ברמת המדינה וברמה הפדרלית . התלמידים אחראים לקנות או לשכור את הכלים, והתזמורות משתתפות בתחרויות ובמופעים ברחבי המדינה . ממידע שנמסר ממורה המלמדת בבית ספר יסודי בצפון קרוליינה, השונוּת בין בתי הספר גדולה, ומושפעת מהיכולות האישיות של המורה, מהנהלת בית הספר, ומתקציב בית הספר, שמחוז בית הספר ( School District ) והנפה ( County ) מקצים ללימודי המוזיקה . 2 2 המידע התקבל בפגישה אישית בין כותבת הדוח ומורה למוזיקה בפברואר 2019 .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר