2.2. פרקטיקות מדעיות ומיומנויות

עמוד:14

14 רמה 1 – לבצע ניו זילנד חקר מעשי בהקשר ביולוגי, על פי הוראות חקר מובנה רמה 2 – לבצע חקר מעשי בהקשר ביולוגי, בפיקוח רמה 3 – לבצע חקר מעשי בהקשר ביולוגי, בהנחיה הערכה פנימית ענף "מהות המדע" מעשית כחלק מרכזי בתוכנית הלימודים במדעים 8 תחום "תקשורת במדע", חלק מענף "מהות המדע" "מיומנויות חקר" סינגפור היא אחת משלוש הפרקטיקות המדעיות הנכללות בתוכנית הלימודים . בקורס H2 התלמידים נדרשים לבצע ניסויים מעשיים הערכה חיצונית מעשית ( % 20 מהציון ) בקורס H2 "מהות המדע" היא אחת משלוש הפרקטיקות המדעיות הנכללות בתוכנית הלימודים התייחסות מסוימת במסגרת "מהות המדע" בת"ל מפורטות סקוטלנד מיומנויות חקר כלליות ושיטות מדעיות ספציפיות ( בכל אחת מרמות הלימוד ) הערכה חיצונית – משימה מעשית הכוללת תכנון ניסוי וביצועו, וכן כתיבת דוח . מהווה % 20 מהציון הסופי לא מופיעה התייחסות ספציפית לא מופיעה בת"ל התייחסות ספציפית בת"ל בכל קורס התלמידים פינלנד נדרשים לבצע פרויקט חקר / ניסוי מיומנויות חקר כלליות מפורטות בת"ל הערכה פנימית עיונית ומעשית הערכה חיצונית עיונית ( בחינת בגרות ) לא מופיעה התייחסות ספציפית לא מופיעה בת"ל התייחסות ספציפית בת"ל קנדה – קולומביה הבריטית מיומנויות חקר כלליות מפורטות בתוכנית הלימודים . דוגמאות לשאלות ופעילויות חקר מפורטות בת"ל התייחסות מסוימת הערכה פנימית למהות המדע בקורס Science for Citizens 11 לא מופיעה התייחסות ספציפית בת"ל . Instructional Strategies for CA NGSS Teaching and Learning in Twenty - First Century 8 מהשוואת הפרקטיקות המדעיות והמיומנויות בתשע המדינות שנסקרו עולה כי בכל תוכניות הלימודים מפורטות מיומנויות חקר כלליות הנדרשות מהתלמידים . כמו כן, בכל המדינות נדרשים התלמידים לבצע ניסויים מעשיים במקום פרויקט חקר או בנוסף לו ; היקף פרויקט החקר וטיבו משתנים בין תוכניות הלימוד . בהקשר זה כדאי להתעכב על נושא החקר וסיווגו לפי מידת הפתיחות ( openness ) שלו : חקר מובנה ( ע"פ הוראות ) , חקר מונחה וחקר פתוח ( 2012 Sadeh and Zion, ) . הדוח מצביע על רמות שונות של פתיחות והנחיה במדינות שונות . למשל, בניו זילנד יש שלוש רמות חקר הנקבעות לפי רמות ההעמקה של הלמידה : חקר מובנה ברמה ,1 חקר בפיקוח ברמה 2 וחקר מונחה ברמה 3 . בסינגפור ובסקוטלנד ניתן למצוא גם חקר מובנה על פי הוראות וגם חקר פתוח יותר, שבו התלמידים נדרשים לתכנן בעצמם ניסוי ולבצעו . באנגליה החקר מובנה יותר והתלמידים נדרשים לבצע 12 ניסויים מוגדרים מראש . לעומת זאת, התלמידים בפינלנד מתנסים בחקר פתוח ( לא ניסויי בהכרח ) בכל אחד מהקורסים הנלמדים, ובאוסטרליה הם מבצעים פרויקט חקר פתוח מקיף לסיכום כל שתי יחידות לימוד . מבחינת הערכה, בשבע מהמדינות שנסקרו, הציון לחלק המעשי בלימודי הביולוגיה נקבע בהערכה פנימית בית ספרית . רק בסקוטלנד ובסינגפור מתקיימת הערכה חיצונית מעשית לחלק המעשי, בדומה לישראל .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר