2.2. פרקטיקות מדעיות ומיומנויות

עמוד:13

13 "מהות המדע" ( נקרא גם טבע המדע, Nature of Science ) מוגדרת באופן כללי כ"הערכים וההנחות הניצבים בבסיס התפתחות הידע המדעי" ( 1987 Lederman & Ziedler, ) . היבטים של הבנת מהות המדע בת"ל בביולוגיה יכולים לכלול הבנת רעיונות כגון האופי הזמני של הידע המדעי, ההיסטוריה של ההתפתחות המדעית, דרכי עבודתם של חוקרים, מגבלות המדע ועוד . ממיפוי ראשוני של תוכניות הלימודים שנסקרו עלה כי בחלקן מודגשות מיומנויות של תקשורת מדעית, מעבר למיומנויות החקר הכלליות . לכן הוסף קריטריון זה להשוואה . תקשורת מדעית כוללת התייחסות לנושאים כגון קריאת טקסטים מדעיים, מאמרי מחקר, סוגות מדעיות, תקשורת לקהלים ספציפיים וחשיבותו של תהליך ביקורת עמיתים במדע . טבלה 4 . השוואת הפרקטיקות המדעיות ומיומנויות החקר בתוכניות לימודים בביולוגיה בחט"ע מדינה / מיומנויות מיומנויות הערכת חקר מדעי מהות מיומנויות חקר תקשורת המדע מדעית פרויקט חקר מקיף אוסטרליה כל שתי יחידות ( שנה ) העמקה במיומנויות חקר בכל שנה הערכה פנימית דגש על מהות המדע בית-ספרית במסגרת ציר התוכן "המדע כמאמץ אנושי" חלק מהמיומנויות הנדרשות הן : פירוש טקסטים מדעיים ופופולריים והערכתם באופן ביקורתי תקשורת לקהלים ספציפיים ולמטרות ספציפיות תוך שימוש בשפה, במינוח, בז'אנרים ובאמצעים המתאימים תת-הפרק "לעבוד אנגליה מדעית" כולל 4 סעיפים : פיתוח חשיבה מדעית פיתוח מיומנויות ואסטרטגיות לעבודה במעבדה ניתוח והערכה אוצר מילים, יחידות, סמלים ומינוחים התלמידים נדרשים לבצע לפחות 12 ניסויים הערכה חיצונית עיונית הערכה פנימית מעשית מטרה כללית בלימודי מדעים : "התלמידים יפתחו הבנה של מהות המדע, התהליכים ושיטות במדע, באמצעות סוגים שונים של חקר מדעי שיסייע להם לענות על שאלות מדעיות על העולם הסובב אותם" התלמידים יכירו בחשיבות תהליך ביקורת עמיתים ותקשורת לקהלים שונים ארה"ב – נדרשות 23 מיומנויות וירג'יניה מדעיות, על פי סטנדרט הערכה למידה SOL BIO1 רעיונות מרכזיים חיצונית עיונית ב - SOL BIO1 , העוסקים במהות המדע לא מופיעה התייחסות ספציפית בת"ל ארה"ב – שמונה פרקטיקות קליפורניה מדעיות כלליות במסגרת ה - CA NGSS הערכה פנימית הערכה חיצונית עיונית ( במסגרת CAST ) לא מופיעה התייחסות ספציפית בת"ל בביולוגיה . ישנה התייחסות מסוימת להוראת מהות המדע בפרק "אסטרטגיות הוראה" ( פרק 11 בתוכנית הלימודים במדעים ) 8 פרקטיקה מספר 8 – מציאת מידע מדעי, הערכתו והעברתו ( SEP - 8 : Obtaining, Evaluating, and Communicating Information )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר