2.1. תוכנֵי הלימוד

עמוד:8

8 מההשוואה בין תוכנֵי הלימוד עולה כי שלושת נושאי החובה בישראל – גוף האדם, התא ואקולוגיה – מופיעים במידה זו או אחרת בכל תוכניות הלימודים שנסקרו . היקף ההוראה של נושא "גוף האדם" שונה בין תוכניות הלימודים ולא כל מערכות גוף האדם נלמדות בכל המדינות . נוסף על כך, יש מדינות שנושא גוף האדם נלמד בהן בהקשר של השוואה למערכות באורגניזמים אחרים ( קליפורניה, ניו זילנד וסקוטלנד ) . במדינות אחרות ( אנגליה, וירג'יניה וסינגפור ) לומדים בנפרד על מערכות שונות בגוף האדם . באוסטרליה, קנדה ופינלנד נושא גוף האדם נלמד תוך שימת דגש על הומאוסטזיס ובריאות . נושא "התא" נכלל בכל תוכניות הלימודים שנסקרו, וברובן נושא זה עוסק בקשר בין מבנה ותפקוד בתא . כמו כן, בכל תוכניות הלימודים נושא זה כולל מולקולות ביולוגיות, נשימה תאית ופוטוסינתזה, תאים אאוקריוטים ופרוקריוטים . בכל תוכניות הלימודים שנסקרו, פרט לאלו של סינגפור וקולומביה הבריטית, נלמד בהרחבה הנושא "מערכות אקולוגיות" . בסינגפור עוסקים בהיבטים אקולוגיים במסגרת נושא ההרחבה "השפעות של שינויי אקלים על צמחים ובעלי חיים" . בקולומביה הבריטית בוחנים יחסי גומלין בין אורגניזמים על פי התרבות הילידית המקומית במסגרת קורס מדעי החיים לכיתה י"א .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר