3.2.3. תוכנֵי הלימוד

עמוד:24

24 גֶנים ולא גן יחיד ; הורשה של גן יחיד עם פנוטיפ דומיננטי ורצסיבי ; קביעת זוויג באדם ; שונוּת גנטית באוכלוסיות ; תהליך הברירה הטבעית מוביל לאבולוציה ; העדויות לאבולוציה ; התפתחויות בביולוגיה המשפיעות על מיון [ מינים ] ; החשיבות של גידול סלקטיבי של צמחים ובעלי חיים בחקלאות ; ביוטכנולוגיה מודרנית ושימושיה, כולל היבטים פרקטיים ואתיים . A - level – תוכנֵי הלימוד 2 . 3 . 2 . 3 . במפרט התוכן עבור A - level במדעים מפורטות 5 מטרות למידה כלליות בלימודי המדעים ( העיוניים ) בשלב KS5 והתוכן הנדרש בכל אחד מתחומי הדעת ( ביולוגיה, כימיה, פיזיקה 18 ופסיכולוגיה ) . דוגמה למטרה כללית : התלמידים יְפַתחו ידע והבנה חיוניים בהיבטים שונים של תחום הלימוד, וילמדו כיצד הם קשורים זה לזה . תוכנֵי הלימוד – המיומנויות ותוכנֵי הלימוד המפורטים במסמך של מחלקת החינוך צריכים להוות % 60 מחומר הלימוד בלימודי המקצוע ברמת A - level . % 40 האחרים יכולים לכלול נושאים שונים בתחום הלימוד ונתונים לבחירה . נושאי הלימוד בביולוגיה מוצגים כרעיונות מרכזיים : 1 . רעיון מרכזי כללי : יצורים חיים, כולל צמחים, בע"ח ומיקרואורגניזמים, מקיימים אינטראקציות זה עם זה ועם גורמים שאינם חיים בסביבה . ניתן ללמוד על עולם החי ברמת האוכלוסייה, האורגניזם, התא והמולקולות . יש קווי דמיון בסיסיים אך גם הבדלים בין צמחים, בעלי חיים ומיקרואורגניזמים . 2 . מגוון ביולוגי : מקורות הדמיון והשוני בעולם החי ; מדידת מגוון ביולוגי בבית גידול או ברמה הגנטית ; סיווג ומיון מינים ; התאמות התנהגותיות, פיזיולוגיות ואנטומיות של אורגניזמים לסביבתם ; התאמה וברירה כגורמים עיקריים לאבולוציה וליצירת מגוון ביולוגי . 3 . חילוף חומרים והובלה : הצורך בחילוף חומרים סלקטיבי עם הסביבה ; התאמות של אורגניזמים לחילוף חומרים והובלתם ; העברה פסיבית ואקטיבית ; קרום התא . 4 . תאים : מבנה תא אאוקריוטי ופרוקריוטי ; ארגון תאים ברקמות ; מחזור התא ; מיטוזה ומיוזה . 5 . מולקולות ביולוגיות : החשיבות והתפקיד של פחמימות, חלבונים, שומנים, חומצות גרעין, יונים אנאורגניים ומים ; רצף ה - DNA וקביעתו את מבנה החלבונים ; אנזימים ותפקודם ; ATP . 6 . מערכות אקולוגיות : מעברי אנרגיה בין רמות טרופיות ומדידתם ; מיקרואורגניזמים וחשיבותם למערכות אקולוגיות ; מעקובת ( סוקצסיה ) ; שיווי משקל דינמי של אוכלוסיות ; השפעת האדם על המאזן האקולוגי ; שמירה על קיימוּת על ידי ניהול הקונפליקט בין צורכי האדם ובין שימור סביבתי וביולוגי . 7 . מערכות בקרה : הומאוסטזיס ; משוב שלילי וחיובי ; גירוי פנימי וחיצוני המוביל לתגובה ; בקרת הגנום ע"י כמה גורמים ; בקרה כימית או חשמלית . 8 . גנטיקה ואבולוציה : מעבר מידע תורשתי מדור לדור המוביל להמשכיות מינים או ליצירת שונוּת בתוך מינים ויצירת מינים חדשים ; בידוד רבייתי עשוי להביא ליצירת מינים חדשים ; פרויקטים לריצוף גנומים ; טכנולוגיות גֶנים למחקר, תעשייה ורפואה . 9 . אנרגיה בתהליכים ביולוגיים : נשימה תאית ; גליקוליזה ; שרשרת מעבר אלקטרונים ; פוטוסינתזה . . 2014 GCE AS and A level subject content for biology, chemistry, physics and psychology April 18

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר