1.3 הוראה מותאמת לתלמידים מחוננים ומצטיינים

עמוד:7

7 האצה משמעה קיצור זמן ההוראה של יחידות לימוד או דילוג עליהן בהתאמה ליכולות הלומדים . זאת מתוך הנחה שהתלמיד המחונן כבר שולט בחומר, או לפחות יכול להשתלט עליו בקלות . שיטות מוכרות להאצה, שקיימות גם בישראל, הן הקדמת גיל הכניסה לבית הספר או דילוג על כיתה ( "הקפצת כיתה" ) . אפשרויות נוספות הן למידה עצמאית בקצב מואץ, או שילוב תלמיד בכיתות גבוהות בחלק מהמקצועות . העשרה מתייחסת לתוספות לחומר הלימוד שנקבע בתוכניות הלימודים . התוספות נועדו לספק את הצורך האינטלקטואלי של תלמידים שחומר הלימוד בכיתה כבר ידוע להם, לפתח חשיבה מסדר גבוה ולפתח יצירתיות . כיוון שההעשרה איננה חלק מתוכנית הלימודים אין מחוונים ( קריטריונים ) ברורים להצלחתה ( 2011 , . Subotnik et al ) . בישראל, העשרה במסגרת שעות הלימודים הרגילות ניתנת בעיקר מחוץ לבתי הספר הרגילים – במרכזי המחוננים . ניתן ללמד יחידות לימוד של העשרה וכן לתת לתלמידים עבודות חקר המאשררות ידע מחקרי קיים . ניתן להשתמש באבחנת משנה של העשרה באמצעות העמקה בחומר הנלמד, לעומת העשרה באמצעות הרחבתו ( 2012 Smith, ) . היא למידה של שיטות ושל נושאים הקשורים לחומר הלימוד, אך אינם מופיעים בו, כיוון שהם מורכבים, מופשטים, מגוונים או פשוט קשים מדי לרוב התלמידים . דוגמה להעמקה בהוראת גיאומטריה היא הוכחה של משפט הנלמד בכיתה ושתלמידים לא נדרשים בדרך כלל להוכיחו . דוגמה מהוראת אלגברה היא אתגר לפתרון בעיה ביותר מדרך אחת . דוגמה מהוראת ספרות היא התמודדות עצמאית עם פרשנויות לטקסט והשוואה ביניהן . היא למידת נושאים נוספים הקשורים לחומר הנלמד בכיתה . זאת כדי לקשר באופן יעיל ועקבי בין תחום הדעת הנלמד לבין תחומים נוספים . פעמים רבות מדובר בלמידה אינטרדיסציפלינרית . בשונה מהעמקה, הרחבה אינה חייבת להיות ברמת תחכום גבוהה מזו של החומר הנלמד . דוגמה מהוראת היסטוריה היא לתת לתלמיד להתמודד עם תיאוריות המאתגרות את הידע הנלמד . כמו כן, ניתן לחבר בין החומר הנלמד לנושאים משיקים . למשל, ניתן ללמד את התוצאות החברתיות של פיתוח טכנולוגי ( 2011 , . Subotnik et al ) . העמקה הרחבה העשרההאצה העמקה הרחבה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר