שילוב וקידום מחוננים ומצטיינים בבתי ספר יסודיים הטרוגניים

עמוד:3

3 בדוח זה מוצגים שיטות וכלים בהוראת מחוננים ומצטיינים שהשימוש בהם רווח ומבוסס מחקרית . אלו נחלקים להתערבויות שמורים יחידים יכולים להפעיל באופן עצמאי בכיתה ולתוכניות שהיקפן שכבה או בית ספר שלם . נעשה מאמץ להציג בדוח שיטות וכלים קלים יחסית להטמעה – כאלו שניתן להשתמש בהם להוראה באופן מיטבי, ללא הכשרה פרופסיונאלית של מורים בתחום וללא ניסיון מיוחד בהוראת מחוננים . במידת האפשר צורפו דוגמאות לתוכניות מהעולם לכל אחד מהכלים והשיטות המפורטים לצורך המחשה . רבים מהכלים המוצגים בדוח מתאימים בעיקר לתלמידים מצטיינים, שצורת הלמידה שלהם דומה יותר לזו של שאר התלמידים . סעיף נפרד בדוח מציג בקצרה את האתגר של טיפוח מחוננים ומצטיינים מקבוצות סיכון . לבסוף, הדוח מציין דרכים אפשריות להטמעת השיטות והכלים הנסקרים בו . הדוח יוצא מתוך הנחה שעל מורים להיות מודעים לכך שהתלמידים המחוננים והמצטיינים זקוקים למענה ייחודי במסגרת שילוב, ושהמטרה הפדגוגית אינה להתאים אותם למערכת, אלא לאפשר להם לפתח את אישיותם באופן מלא . להרחבה : De Boer, G . C . , Minnaert A . E . M . G . & Kamphof, G . ( 2013 ) . Gifted Education in the Netherlands . Journal for the Education of the Gifted, 36 ( 1 ) , 133 - 150 . ] מאמר הבוחן את הרפורמה בהוראת מחוננים ומצטיינים בהולנד [ Curriculum Provision for Exceptionally Able Students : Report of a CIDREE collaborative ] דוח בין-לאומי משווה בנושא הוראת מחוננים ומצטיינים בכיתתם [ 2010 project,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר