שילוב וקידום מחוננים ומצטיינים בבתי ספר יסודיים הטרוגניים

עמוד:2

2 הקדמה : בתי הספר היסודיים בישראל הטרוגניים על פי רוב ובהם תלמידים בעלי יכולות שונות . דוח זה מתמקד בתלמידים המחוננים והמצטיינים, ומציג אפשרויות וכלים שונים להוראה מיטבית עבורם במסגרת הבית-ספרית . תלמידים מחוננים ומצטיינים הם מי שיכולתם האינטלקטואלית ומהירות הביצוע שלהם גבוהות מאוד ביחס לשאר בני גילם . המחוננים מוגדרים בדרך כלל כמצטיינים במיוחד או ככאלו שלהם יכולות וכישרונות יוצאי דופן . הם מהירי חשיבה ויכולים להבין רעיונות מופשטים יותר מאחרים . לכן הם מסוגלים ללמוד במהירות רבה יותר מאחרים ויכולים גם לפתח בקלות רבה יותר הרגלי למידה עצמאית . במקרים רבים קיים מתאם בין היכולות הקוגניטיביות הגבוהות של תלמידים מחוננים ומצטיינים לבין סקרנותם האינטלקטואלית . כדי לספקה, תלמידים אלו רוצים להעמיק בחומר הלימוד הסטנדרטי ולהרחיבו . נוסף על כך הם מתעניינים בנושאים נוספים שאינם קשורים ישירות לתוכנית הלימודים . נושאי עניין אינטלקטואלים אלו יוצרים גם בידול בינם לבין עמיתיהם בכיתה, והבידול עלול להשפיע גם על מצבם החברתי והרגשי . מכל אלו עולה שלמחוננים ומצטיינים רבים צרכים לימודיים וחברתיים ייחודיים . צרכים אלו מהווים אתגר מקצועי ורגשי עבור הצוות החינוכי הנפגש עמם . הסדרת מדיניות מערכתית ואכיפתה נתפסות כדרך האפקטיבית לענות על צורכי התלמידים המחוננים והמצטיינים ( 2010 CIDREE, ) . מדיניות כזו משתקפת הן בתוכניות חוץ בית-ספריות ייחודיות למחוננים ולמצטיינים ( "תוכניות שליפה" ) הן בהקצאת משאבים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בבתי הספר במסגרת יום הלימודים הרגיל . ואולם בדרך כלל המצב שונה : רוב תוכניות הלימודים הממלכתיות בארץ ובעולם נבנות בהתאם לממוצע של יכולות התלמידים, ואינן נותנות מענה ליכולות ולצרכים הייחודיים של התלמידים המחוננים והמצטיינים . כיוון שתלמידים מחוננים ומצטיינים שוהים רוב שעות השבוע בכיתות רגילות, חוקרים ואנשי שטח בַּתחום מדגישים את הצורך להכשיר מורים לטפח תלמידים מחוננים ומצטיינים . אולם רוב המורים המלמדים בכיתות הטרוגניות בארץ ובעולם חסרי הכשרה ייחודית בהוראת מחוננים . המשאבים המצויים בידיהם ואילוצי המערכת הם שמנחים את עבודתם עם תלמידים מחוננים ומצטיינים . כך, הצרכים של תלמידים אלו אינם זוכים למענה אפקטיבי ( 2013 , . Greet C . De Boer et al ) . יחד עם זאת, מחקרים בהוראת מחוננים ומצטיינים ותוכניות הוראה שפותחו על בסיסם הם עדות לכך שיש כלים ומתודות שגם מורים ללא הכשרה פרופסיונאלית להוראת מחוננים יכולים ליישם בכיתתם בהצלחה . האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים עוסק בימים אלו בפיתוח מודלים להוראת מחוננים ומצטיינים בבתי הספר היסודיים . אנשי האגף פנו ליזמה למחקר יישומי בחינוך בבקשה להציג דוגמאות מהעולם למענֶה לצרכים של תלמידים מחוננים ומצטיינים בבית הספר היסודי, במהלך יום לימודים רגיל .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר