2.2.5. פרויקט אישי רחב היקף

עמוד:20

20 עצמאית ורחבה בממדיה . בכיתות הנמוכות הפרויקט מתאים בעיקר לתלמידים מחוננים במיוחד ( exceptionally gifted children ) , שהשהות בבית הספר הרגילה לא תורמת להם מבחינה לימודית . הוא שונה מפרויקט חקר מצומצם שמתבצע בכיתה, בכך שהמורה אינו יכול, על פי רוב, לשמש כמנחה שלה . נוסף על כך התלמיד יכול לשהות במתחם אחר בבית הספר, כגון הספרייה . היכולת לקבל לסיוע מבחוץ – ממנטור מקהילת בית הספר ( מורים אחרים, הורים ) או מהיישוב שבו נמצא בית הספר – מרחיבה את אופק אפשרויות הלימוד של תלמידים אלו . פרויקט חקר כזה מתבסס על נושא העניין של התלמיד וכך המוטיבציה שלו לחקור גבוהה . יחד עם זאת, פרויקט כזה תלוי בשיתוף פעולה יעיל ומתמשך של מתנדב שאין לו קשר ישיר עם בית הספר ( למשל חוקר המתגורר בקרבה לבית הספר ) . העצמאות שנדרשת מהתלמיד בעבודה זו, יחד עם היקפה הרחב, דורשות מהתלמיד פיתוח של יכולות הנעה עצמית וניהול עצמי . בפרויקט כזה יש גם להבהיר את תפקיד המורה ( או הממונה מטעם בית הספר ) , שלכאורה נותר בחוץ, כמנחה "טכני" של עבודת התלמיד והמנטור וכמפקח עליה . סיכום הכלים והשיטות המוצגים בדוח לסוגיהם : כהערת סיכום לסעיף זה יש לציין שהשימוש בשיטות ובכלים המוצגים כאן צריך ה ת י כ ה ך ו ת ב ר פ ס ה ת י ב ך ו ת ב הקבצההרחבההאצהסוג הכלי או השיטה דחיסת תוכנית לימודים תוכנית העשרה אישית פרויקט חקר מצומצם הובלת קבוצה או סיוע לקבוצה מעורבת הוראה ברמות קושי שונות קבוצה הומוגנית "תוכנית שליפה" בתוך בית הספר האצה במקצועות ספציפיים הקפצת כיתה פרויקט אישי רחב היקף

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר