3.1. מוסדות חינוך כלקוחות של מתנדבים: תוכנית TEALS

עמוד:14

14 להקצות איש צוות המלווה את המתנדבים, בעיקר כאיש משאבי אנוש, ומשתתף לפרקים בתצפיות בשיעור . הערכה שנתית של התוכנית מתבצעת בשיתוף מנהל בית הספר ( 2016 , . Granor et al ) . 5 . התמיכה האדמיניסטרטיבית היא באחריות בית הספר כחלק מהסכם שנחתם בינו לבין תוכנית TEALS . על בית הספר לספק מורה מתאים המעוניין להתמקצע בהוראת מחשבים ; לספק תנאים פיזיים ( תלמידים, כיתה, מחשבים ורשת תקשורת ) לצורך ההוראה ; ולשלם החזר הוצאות למתנדבים . בכל ההיבטים הללו על בית הספר לעמוד בתבחינים שקובעת התוכנית ( למשל, לגייס תלמידים שמשקפים את המגוון בבית הספר ולעמוד בסכום קבוע של החזר הוצאות למתנדבים ) . כמו כן על בתי הספר לייצר מעטפת תומכת למתנדבים ( למשל, לאפשר להם לחנות בחניון בית הספר, להיכנס לבית הספר ולהשתמש ברשת התקשורת שלו ) . אנשי הקשר של המתנדבים בבית הספר הם כאמור המורים שעימם הם מתנדבים ורכז מתנדבים שממנה בית הספר . בכל מקרה שיש חילוקי דעות על מחויבויות בית הספר למתנדבים ( למשל, תשלום החזר הוצאות במקרה שהמתנדב לא עמד בציפיות בית הספר ) על הנהלת בית הספר לערב את אנשי התוכנית . 6 . שימור המתנדבים נעשה באמצעות מפגשים חודשיים אזוריים של מתנדבי התוכנית, שמוקדשים הן לפיתוח מקצועי הן לאלמנטים חברתיים . כמו כן על אחראי המתנדבים מטעם בית הספר מוטל למצוא דרכים להביע הוקרה למתנדבים . אף על פי שמדובר בתוכנית שנתית שבה מגיעים המתנדבים לבית הספר לפחות שלוש פעמים בשבוע, כמחצית מהם ממשיכים לשנה נוספת . יתרון של התוכנית מצד מנהלי בית ספר הוא הכנסה של מתנדבים בעלי הון אנושי רב לבתי הספר באופן שמשפר באופן מובהק ומוכח את הישגי התלמידים ומפתח מקצועית את המורים ( 2016 , . Granor et al ) . לתוכנית זו יתרונות נוספים . מנהל בית הספר אינו צריך לגייס את המתנדבים ולהכשירם . כמו כן, במחקרי הערכה נמצא כי בתוך שלוש או ארבע שנים בית הספר רוכש ידע ומסוגל לעמוד ביעדי התוכנית להוראת הנדסת מחשב . חיסרון מובנה של התוכנית הוא תפיסה של הנהלת המוסד כמקבלת סיוע ולא כשותפה . הדבר לא מאפשר תחושת שותפות לדרך וגם לא התאמה לצורכי המוסד . חיסרון נוסף הוא ביעילות התוכנית – מועמדים להתנדבות שעוברים הכשרה בתוכנית TEALS יכולים להיפסל לאחר ההכשרה בנוהל הסינון שעורך בית הספר .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר