2.1. שיתוף בניהול בית הספר: תוכנית NNPS

עמוד:11

11 2 . המיון ו הסינון של מתנדבים בבית הספר נערכים על ידי חברי ועד הפעולה לשותפויות . חברי ועד הפעולה, שחלק מהם כאמור מתנדבים בעצמם, אינם עוברים מיון וסינון פורמליים . 3 . לפי החומר שנמצא לא ניתן לקבוע אם מתנדבים בבית הספר עוברים הכשרה ו פיתוח מקצועי . את הפיתוח המקצועי של חברי הוועד מבצעים רכזי ה - NNPS כחלק מהפגישות השוטפות של הוועד . זאת בדומה לנעשה בתוכנית SWIFT . 4 . ליווי המתנדבים הפועלים בבית הספר מתבצע על ידי חברי ועד הפעולה לשותפויות או על ידי רכז מתנדבים בבית הספר . ה פיקוח על המתנדבים נערך על ידי חברי הוועד בהערכות חצי שנתיות, באמצעות סקרים ייעודיים שנבנו על ידי ה - NNPS . 5 . תמיכה אדמיניסטרטיבית ואחריות על תנאים סוציאליים נמצאות בתחום הפיקוח של ועד הפעולה . נראה שמטה בית הספר אחראי למימוש החלטות של ועד הפעולה בנושא ולדווח לו על פעילותו בנושא . 6 . רכזי ה - NNPS תורמים ל שימור חברי ועד הפעולה המתנדבים באמצעות יצירת אווירה חברתית חיובית בוועד וקידום שיתופי פעולה . לא נמצא מידע על שימור שאר המתנדבים . מחקר על פעולות NNPS בשני מחוזות העלה כי שני משתנים תומכים בהצלחת התוכנית : תמיכה אקטיבית של הוועד המנהל ( Board ) של בית הספר בתוכנית ובוועד הפעולה לשותפיות . תמיכה זו כוללת נוכחות בפגישות שיזמו אנשי NNPS ואימוץ השפה המקצועית שנוצרה בעקבות המעורבות של הארגון . מעורבות של רכזי NNPS ביחסים שבין חברי ועד הפעולה לשותפיות, ובמיזמים המשותפים להם ולמנהיגים קהילתיים, הן כמפתחים מקצועיים הן כמנחים . באופן כזה נוצרת מעורבות של מנהלי מוסדות חינוך בתהליכי שיתוף פעולה בין מורים, הורים וחברי קהילה בתוך בית הספר ( 2014 Sanders, ) . תוכנית NNPS מתמקדת בכל צורכי התלמידים, בבית הספר ומחוצה לו, ומדגישה את חשיבות מעורבות הקהילה כולה – בראשות המנהיגים המקומיים – ואת חשיבות מעורבות ההורים בפרט להצלחת התלמידים ובית הספר . תפיסה כזו מעודדת שיתופי פעולה, מסייעת לרתום מתנדבים מקרב הקהילה ומדרבנת אותם להתמיד בהתנדבות . יתרון נוסף של התוכנית NNPS הוא הביסוס המחקרי שלה על גוף הידע שפותח באוניברסיטת ג'ון הופקינס, הליווי של מומחים מתחום התנדבות בחינוך ומשאבי הידע שמפתחים אנשי ה - NNPS עבור בתי הספר . חיסרון בולט של התוכנית הוא התלות של צוות בית הספר באנשי ה - NNPS , הצורך להזדהות עם הרעיון שבבסיס התוכנית ולדגול בו, כתנאים הכרחיים להפעלתה . כמו כן מנהלי בתי הספר נדרשים לאמץ גישה של שיתוף ולהאציל מסמכויותיהם לאחרים . הדבר אינו מתאים למנהלים בעלי תפיסה שמרנית . חיסרון נוסף נובע מהסמכות הרבה שמקבל ועד הפעולה לשותפויות לעומת שאר המתנדבים, המייצרת היררכיה של מתנדבים ומשעתקת את יחסי הכוח מעולם התעסוקה לעולם ההתנדבות . כמו כן יצירת ועד פעולה הפועל במקביל לוועד המנהל של בית הספר עלולה לייצר כפילות בתפקידים ומתחים הנובעים ממנה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר